- Jakie pytania zadać agencji przed podpisaniem umowy
- Ile kosztuje dobra agencja marketingowa
- Jak powinny wyglądać raporty i ich częstotliwość
10 rzeczy, o których musisz pamiętać, zanim podpiszesz umowę z agencją marketingową
W rozwoju każdej działalności przychodzi moment, w którym trzeba oddelegować część zadań, by firma mogła dalej rosnąć. Działania, takie jak performance marketing (marketing efektywnościowy), media społecznościowe, influencer marketing czy content marketing, są niezbędne dla dynamicznego rozwoju marki, ale pochłaniają wiele czasu. Dlatego jedną z pierwszych dziedzin, które warto w odpowiednim czasie oddać w ręce doświadczonych specjalistów, jest marketing internetowy.
Podjęcie pierwszej współpracy z agencją marketingową może rodzić wiele pytań. Co wziąć pod uwagę, by mieć pewność, że wybrana agencja marketingowa odpowiednio zadba o wzrost Twojego sklepu? Z tego artykułu dowiesz się, o co zadbać podczas negocjowania warunków współpracy, jakie pytania zadać przed podpisaniem umowy oraz czego stanowczo unikać.
10 najważniejszych pytań do agencji marketingowej przed podjęciem współpracy
Jest wiele elementów współpracy z agencją, które mogą mieć bezpośredni wpływ na Twoją strategię marketingową – agencja marketingowa może pomóc Ci zrealizować cele biznesowe i doprowadzić do wzrostu sprzedaży w sklepie internetowym, albo wręcz przeciwnie. Jak upewnić się, że prowadzone działania będą wspierać rozwój Twojego sklepu, a Ty nie przepalisz pieniędzy na reklamy w internecie?
W tym artykule dzielimy się kluczowymi wskazówkami z perspektywy agencji e-commerce, a także z perspektywy klienta. Oto 10 pytań, które pomogą Ci sprawdzić, czy agencja dobrze rozumie potrzeby Twojej firmy i grupy docelowej oraz czy będzie dla Ciebie odpowiednim wsparciem w marketingu internetowym – oraz nasze rady, jak wybrać agencję jeśli jesteś na początku rozwijania swojego e commerce.
#1 Specjalizacja w określonej branży
Chociaż, pozornie, im większy przekrój doświadczeń, tym szersza wiedza – w przypadku marketingu internetowego brak specjalizacji i ukierunkowania na konkretną branżę (np. B2B, B2C, sklepy internetowe, etc.) wiąże się zwykle z brakiem dogłębnego zrozumienia żadnej dziedziny.
Tymczasem agencja marketingowa specjalizująca się we współpracy z firmami z konkretnej branży może zapewnić lepsze wsparcie merytoryczne – taka agencja dobrze zna grupę docelową potencjalnych klientów, a dzięki temu wie, jak skutecznie zachęcić ich do zakupu i zwiększyć sprzedaż produktów.
Nasza rada
Jeśli prowadzisz działalność w branży e-commerce i szukasz agencji, która poprowadzi dla Ciebie marketing internetowy, lub konkretnie performance marketing, najlepszym wyborem będzie agencja e-commerce, czyli agencja marketingowa specjalizująca się w obsłudze sklepów internetowych B2C.
#2 Koszt współpracy
Podczas podejmowania pierwszej współpracy z agencją, czasem trudno jest ocenić, czy otrzymana wycena jest za wysoka, a może podejrzanie niska.
Przyjrzyjmy się kwestii kosztów z perspektywy agencji. Żeby obsługiwać reklamy Google Ads dla klientów, agencja musi zatrudnić specjalistę do obsługi kampanii. Jego wynagrodzenie to koszt około 8–12 tys. zł. miesięcznie, przyjmijmy więc, że stawka godzinowa to około 65 zł. Obsługa małego lub średniego sklepu internetowego powinna zająć specjaliście około 16-20 godzin miesięcznie, a koszt samej obsługi konta wynosi minimum 1300 zł.
Za dodatkowe usługi, takie jak przygotowanie kreacji, copywriting oraz usługi account managera, który zarządza pracą wszystkich osób w procesie, reklamodawcy płacą zwykle drugie tyle. Można więc założyć, że usługi performance marketing w dobrej agencji kosztują minimum 2.5-3 tys. zł. Jeśli otrzymasz wycenę znacząco poniżej tej kwoty, może ona wzbudzać wątpliwości co do jakości świadczonych usług.
Nasza rada
Jeśli otrzymasz wyceny znacząco poniżej tej kwoty, możesz na ich podstawie wywnioskować, że jakość świadczonych usług odbiega od profesjonalnego poziomu, zakres usługi jest mocno okrojony, lub… że jeden specjalista obsługuje bardzo wielu klientów.
#3 Ilu klientów obsługuje jeden specjalista w agencji?
Powszechnym elementem budowania wizerunku agencji marketingowej jest “indywidualne podejście”. Ale jak zweryfikować, czy osoby, z którymi podejmujesz współpracę, naprawdę poświęcą Twojej firmie wystarczającą ilość czasu i uwagi? Przed podjęciem współpracy sprawdź, ilu klientów obsługuje jeden specjalista w danej agencji marketingu internetowego. Jeśli jeden specjalista wykonuje pracę dla 50, 70, a nawet 100 klientów, szanse wykonania określonej czynności na wysokim poziomie i z dobrym zrozumieniem grupy docelowej maleją.
Nasza rada
To, jak dużo czasu specjalista poświęci na realizację usług dla Twojego sklepu, bezpośrednio przekłada się na wyniki sprzedaży produktów. Przykładowe modele rozliczeń mogą zakładać konkretną ilość czasu, jaki każdy specjalista poświęci na realizację zadań dla klienta, jeśli jednak czas pracy nie jest zabezpieczony umową, dopytaj o liczbę obsługiwanych klientów. Obłożenie w wysokości 5-15 klientów umożliwia specjalistom poświęcenie wystarczającej ilości czasu na rzetelne prowadzenie marketingu internetowego.
#4 Budżet reklamowy
Planując budżet na reklamy Google Ads i/lub Meta Ads pamiętaj, że koszt prowadzenia kampanii reklamowych przez agencję nie uwzględnia budżetu reklamowego, czyli kosztu zakupu reklam w Google lub Meta.
Jeśli budżet na reklamy jest nieduży w stosunku do kosztu obsługi konta przez agencję (wynosi np. 1-2 tys. zł.), nawet najlepiej działające kampanie nie będą w stanie wygenerować przychodów, które zrekompensują koszty.
Nasza rada
Wiele małych firm decyduje się zrezygnować ze współpracy z agencją. Zamiast zatrudniania agencji od marketingu, co wiąże się z comiesięcznym kosztem ponad 3 tys., korzystniejszym rozwiązaniem jest podjęcie współpracy z freelancerem do prowadzenia kampanii oraz zwiększenie inwestycji w sam budżet reklamowy.
Dzięki temu zyskasz szerszy zasięg reklam i przyciągniesz na swoją stronę internetową więcej potencjalnych klientów, a zwiększenie sprzedaży produktów pozwoli Ci z czasem zwiększyć budżet reklamowy.
#5 Zakres usługi
Marketing internetowy to złożona dziedzina – na prowadzenie kampanii performance marketingowych składa się wiele elementów, które w przypadku współpracy mogą być w całości przygotowywane przez agencję, albo potrzebować Twojego wkładu.
Przez rozpoczęciem współpracy sprawdź, czy usługa obejmuje przygotowanie grafik do kampanii, copywriting, analitykę, obsługę account managera oraz inne działania mające znaczenie dla Twojego biznesu.
Warto również upewnić się, czy wybrana agencja marketingowa przed rozpoczęciem współpracy przeprowadzi audyt analityki w Twoim sklepie internetowym i na koncie reklamowym, a także – jeśli pojawią się błędy, czy będzie w stanie przeprowadzić wdrożenie. Poprawne i szczegółowe zbieranie danych to podstawa prawidłowej optymalizacji kampanii, dlatego analityka jest tak ważnym elementem współpracy z agencją.
Nasza rada
Oprócz sugestii optymalizacji i ulepszeń w ustawieniach kampanii, specjaliści, z którymi współpracujesz, powinni być też źródłem inspiracji w zakresie content marketingu i kreacji wykorzystywanych w kampaniach – świeże pomysły na treści graficzne i wideo w kampaniach to cenny element współpracy z agencją.
#6 Analityka i audyt marketingu internetowego
O analityce częściowo wspominaliśmy już w poprzednim punkcie. Skuteczna analityka internetowa to podstawa efektywności sklepu internetowego – to ona pozwala lepiej poznać grupę docelową i podejmować decyzje w oparciu o liczby, a dzięki temu zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Przed podjęciem współpracy upewnij się, że agencja marketingowa sprawdzi (i w razie koniecznosci poprawi) Twoje konto reklamowe i sklep pod kątem wdrożenia analityki.
Nasza rada
Nawet jeśli przeprowadzenie audytu to dodatkowa usługa, za którą trzeba będzie zapłacić, warto potraktować to jako okazję do przetestowania współpracy z daną agencją. Podczas audytu prawdopodobnie poznasz osoby, które w przyszłości zajmą się obsługą performance marketingu i kampanii reklamowych dla Twojego sklepu, a dzięki temu zyskasz szansę, by zweryfikować ich kompetencje w performance marketingu oraz inne, ważne dla Ciebie kwestie w przypadku współpracy.
#7 Na czyim koncie reklamowym będą prowadzone działania performance marketingowe?
Istnieją dwa wiodące modele współpracy z agencją przy prowadzeniu kampanii performance marketingowych: obsługa kampanii na koncie reklamowym klienta lub prowadzenie ich na własnym, agencyjnym koncie. W przypadku drugiej opcji, z chwilą rozwiązania umowy z agencją z największym prawdopodobieństwem stracisz dostęp do wszystkich ustawień, struktur, grupy odbiorców i historii kampanii.
Nasza rada
Dużo korzystniejszym rozwiązaniem dla Ciebie jest sytuacja, w której agencja obsługuje performance marketing i/lub social media na Twoich kontach reklamowych.
Jest jednak jeden wyjątek. Agencje prowadzące działania na swoich kontach reklamowych często oferują opcję kredytowania, czyli odroczonych płatności za prowadzone kampanie. Warto zastanowić się nad skorzystaniem z tej możliwości, jeśli chcesz odłożyć w czasie wydatek z budżetu.
W Adtrip zawsze wdrażamy kampanie na kontach reklamowych klientów – dzięki temu masz stały wgląd w działania reklamowe, a zgromadzone dane są Twoją własnością.
#8 Komunikacja z agencją
Forma i efektywność komunikacji ma duże znaczenie, nie tylko dla jakości realizowanych projektów, ale też komfortu pracy. Z pewnością masz preferowany sposób kontaktu – wolisz uzgodnić wszystko na spotkaniach, albo przeciwnie – nie lubisz, kiedy rozmowy rozpraszają cię od wykonania określonej czynności.
Nasza rada
Przed rozpoczęciem współpracy warto sprawdzić, jakie narzędzia komunikacji stosuje dana agencja marketingowa i czy przepływ informacji będzie szybki i skuteczny. W Adtrip możesz skontaktować się z nami przez maila i telefon, ale nie tylko – jesteśmy zawsze dostępni na komunikatorze Slack – wygodnym narzędziu do komunikacji dla firm.
#9 Content marketing, a może pozycjonowanie stron internetowych – jakie inne usługi świadczy agencja?
Nawet jeśli chcesz powierzyć agencji tylko performance marketing lub social media marketing, warto sprawdzić, jakie inne usługi realizuje. Dlaczego? W miarę rozwoju Twojej firmy, możesz chcieć rozszerzyć współpracę o inne elementy marketingu internetowego: influencer marketing, content marketing, social media, e-mail marketing czy wsparcie z zakresu SEO (czyli Search Engine Optimization – pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania), etc.
Nasza rada
Utrzymanie całości marketingu internetowego w rękach jednej agencji ma wiele zalet – choćby to, że mniej czasu spędzisz na briefowaniu i formalnościach, działania będą spójne (z korzyścią dla budowania wizerunku), a jeden zespół specjalistów przejmie odpowiedzialność za wyniki Twoich kampanii.
#10 Sposób i częstotliwość raportowania
Raporty tworzone przez agencję mają za zadanie umożliwiać Ci trzymanie ręki na pulsie we wszystkich prowadzonych działaniach – powinny zbierać dane z narzędzi analitycznych, a jednocześnie być zrozumiałe i przejrzyste.
Nasza rada
Wygodną formą raportowania jest np. Locker Studio – dashboard, w którym widoczne są wybrane w porozumieniu z klientem najważniejsze metryki, takie jak wykorzystanie budżetu reklamowego, współczynnik konwersji, wartość transakcji, etc. Przed podjęciem współpracy zapytaj o regularność raportowania, oraz formę, w jakiej dostarczane i omawiane będą wyniki.
Po czym jeszcze rozpoznać dobrą agencję marketingową?
- Czas poświęcony na zrozumienie Twojej marki, potencjalnego klienta i produktu: dobre zbadanie problemu jest niezbędne, by zaproponować naprawdę skuteczne rozwiązania dopasowane do grupy odbiorców. Jeśli specjaliści z agencji zbyt szybko przystępują do rekomendacji działać, nie poznawszy specyfiki Twojego biznesu, może to oznaczać traktowanie klientów bez indywidualnego podejścia.
Jak może wyglądać dokładny proces onboardingu agencji? W Adtrip każdą współpracę rozpoczynamy od warsztatu zerowego, podczas którego w trakcie spotkania poznajemy markę, produkty, klientów, a także wszystkie aktualnie prowadzone kampanie w marketingu internetowym i social mediach. - Case studies: Przed podjęciem współpracy dokładnie przejrzyj witrynę, bloga i media społecznościowe agencji – sprawdź, czy dzieli się na niej przykładami udanych kampanii i wyników wypracowanych dla innych marek. Poszukaj wśród case studies przykładów współprac z Twojej branży i sprawdź, jakie rezultaty przyniosły podjęte przez agencję działania.
- Social media i własny marketing internetowy agencji: nie zapomnij zajrzeć do mediów społecznościowych agencji i na stronę internetową, zwróć też uwagę w jaki sposób udało Ci się ją znaleźć (pozycjonowanie organiczne lub SEM, chyba że w grę wchodzi marketing szeptany) – wszystko to powinno stanowić wizytówkę agencji.
Marketing internetowy w Adtrip
Mamy nadzieję, że dzięki tym wskazówkom podejmiesz bardziej świadomą decyzję przy wyborze agencji reklamowej. Jeśli nadal szukasz specjalistów, którzy pomogą ci zrealizować cele biznesowe i skutecznie docierać do potencjalnych klientów z grupy docelowej, skontaktuj się z nami – Adtrip to agencja marketingowa specjalizująca się w marketingu internetowym i zwiększaniu zysków sklepów internetowych przez płatne reklamy, kreacje wideo i e-mail marketing.
Często zadawane pytania
Na czym polega marketing internetowy?
Marketing internetowy do działania reklamowe w przestrzeni internetowej. Obejmuje od szereg działań, takich jak e-mail marketing, performance marketing, pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania (SEO) czy social media marketing.
Marketing internetowy obejmuje przygotowanie strategii promowania marki, produktu lub usługi, a także prowadzenie, mierzenie i optymalizację działań zgodnie ze strategią.
Co to jest performance marketing?
Performance marketing to działania marketingowe skoncentrowane na wydajności i osiąganiu założonego celu – np. sprzedaży. W performance marketingu wszystkie działania są mierzone, analizowane i optymalizowane pod kątem realizacji celów.
Do analizy i mierzenia skuteczności wykorzystuje się porównywalne wskaźniki, takie jak CMP (Cost Per Mille) – koszt za tysiąc wyświetleń reklamy, CPC (Cost Per Click) – koszt kliknięcia w reklamę, czy CPA (Cost Per Action) – koszt wykonania przez odbiorcę określonej czynności, np. zapisu do newslettera.
Niektóre z form performance marketingu to:
- Reklamy w wyszukiwarce Google
- reklama natywna – wartościowe treści reklamowe takie jak artykuł, film lub notka blogowa, której cechą jest naturalne wkomponowanie w miejsce, w którym jest wyświetlana;
- Social Media Ads – np. Meta Ads (Facebook i Instagram), Pinterest Ads, LinkedIn Ads, YouTube Ads, TikTok Ads;
- Porównywarki cen – np. Ceneo
- Serwisy ogłoszeniowe – np. OLX
Ile kosztuje reklama na Facebooku i w wyszukiwarce Google?
Reklama na Facebooku czy w Google to przykład działania z zakresu performance marketingu – rozliczenie z platformą odbywa się na podstawie dwóch wskaźników: CPC i CPM. Koszt kliknięcia i koszt za tysiąc wyświetleń może się jednak znacząco różnić, a wpływ na nie ma wiele czynników.
Podczas ustawiania kampanii na koncie reklamowym samodzielnie określasz swój maksymalny budżet na kampanię – im większy, tym więcej kliknięć i wyświetleń możesz “kupić”. Poza budżetem reklamowym, na koszt reklamy składa się również opłata dla agencji lub specjalisty, który zajmie się wdrażaniem kampanii na Twoim koncie reklamowym (chyba że samodzielnie wdrażasz reklamy na swoim koncie).
Jak reklamować się na Facebooku i w Google?
Każdy może stworzyć swoje konto reklamowe i uruchomić kampanię. Jeśli jednak zależy Ci na szybkim osiągnięciu celów i nie chcesz “przepalić” budżetu na marketing internetowy, warto od razu skorzystać z pomocy agencji lub doświadczonego specjalisty, który przygotuje strategię, teksty i kreacje, oraz zajmie się wdrażaniem i optymalizacją kampanii.
Jak obniżyć koszty reklamy?
Jest kilka istotnych czynników, które mogą mieć wpływ na efektywność kampanii, a w konsekwencji zawyżone wydatki na reklamę. Jeśli samodzielnie prowadzisz marketing internetowy i działania na kontach reklamowych, zwróć uwagę na te punkty:
- Wybór właściwego celu kampanii;
- Odpowiednio zawężona grupa docelowa;
- Działające kampanie retargetingowe;
- Zmniejszenie częstotliwości wyświetlania reklam jednemu odbiorcy;
- Miejsce docelowe, do którego trafia użytkownik z kampanii.
Jeśli rozważasz zatrudnienie agencji, ale Twój budżet reklamowy nie jest duży, rozważ współpracę z freelancerem specjalizującym się w reklamie na Facebooku – to zminimalizuje koszt obsługi konta i pozwoli ci więcej zainwestować w reklamy.
Ile trwa proces wdrożenia analityki internetowej?
W zależności od liczby narzędzi koniecznych do wdrożenia oraz złożoności strony, proces może trwać od tygodnia do miesiąca.
Czy narzędzie Google Analytics jest darmowe?
Tak, podstawowa wersja Google Analytics jest darmowa. Istnieje również wersja płatna narzędzia, Google Analytics 360, która oferuje dodatkowe funkcje i wsparcie.
Czy rozpoczęcie współpracy z agencją spowoduje przestój w prowadzeniu kampanii na moim koncie reklamowym?
Jeśli na Twoim koncie reklamowym są aktywne kampanie, wyłączymy je dopiero wtedy, gdy wprowadzone przez nas kampanie zostaną w pełni zoptymalizowane (po upływie kilku tygodni). Dzięki temu unikniesz strat związanych z przerwą w realizowaniu kampanii.
Jaki budżet reklamowy jest potrzebny na start do uruchomienia kampanii w Google Ads i Meta Ads?
Budżet reklamowy, który pozwoli nam zrealizować założenia kampanii jest w pełni uzależniony od wielkości sklepu, ilości ruchu na stronie, ilości zamówień i pożądanych celów. Minimalny budżet do rozpoczęcia współpracy to 3000 zł miesięcznie.