- Co wdrożyć do sklepu internetowego, aby był dobrze przygotowany na 4 kwartał
- Jak szybko zbudować jakościową bazę mailingową
- Jakie automatyzacje wdrożyć
- Jak wykorzystać opinie klientów do budowania komunikacji
3 rzeczy, które przygotują Twój sklep internetowy na 4 kwartał
Czwarty kwartał, czyli okres od października do grudnia, to w e-commerce okres wzmożonej pracy działów marketingu. Jak najlepiej wykorzystać spokojniejszy, wakacyjny czas, by przygotować się na intensyfikację sprzedaży w czwartym kwartale roku – i wyciągnąć z niego jak najwięcej korzyści? Podpowiadamy, jakie działania marketingowe możesz wdrożyć w swojej strategii reklamowej i w mediach społecznościowych, by zwiększyć ilość klientów i przychody swojego sklepu. Dzięki marketing automation, systematycznemu rozbudowywaniu bazy mailingowej i zidentyfikowaniu USP Twojej marki już teraz przyciągniesz potencjalnych klientów, którzy pozwolą Ci zrealizować wszystkie cele biznesowe w szczytowym dla e-commerce czwartym kwartale.
W tym artykule znajdziesz esencję najważniejszych działań marketingowych i szczegółowy plan wdrożenia marketing automation.
Marketing automation – co to jest?
Marketing automation (automatyzacja marketingu) to inaczej automatyzacja procesów marketingowych w e-mail marketingu. Automatyzacja pozwala dostarczać dopasowane treści na podstawie zachowań użytkownika na stronie www – np. wyświetleń produktów lub zakupów. Wielu ekspertów twierdzi, że to automatyzacje się przyszłością marketingu – a to dzięki personalizacji komunikatów marketingowych i dostarczaniu ich w kluczowych dla procesu zakupowego momentach.
Systemy marketing automation
Do wdrożenia marketing automation służą specjalne narzędzia marketing automation, które łączą funkcje zarządzania bazą klientów oraz tworzenia i wysyłki mailingów, a także planowania i wdrażania sekwencji mailingowych aktywowanych przez określone działania klientów.
#1 Rozwój bazy mailingowej poprzez landing page
Pierwsze z działań marketingowych, które warto wdrożyć właśnie teraz w okresie wakacyjnym, to rozbudowa listy subskrybentów. Kampania, której celem jest lead nurturing (pozyskiwanie leadów), nie tylko zwiększy Twoją bazę wzmacniając kanały komunikacji (e-mail marketing i marketing automation), ale też z dużym prawdopodobieństwem pozyska dla Twojego sklepu nowych klientów.
Dlaczego warto wzmocnić generowanie leadów właśnie teraz?
- Duża i jakościowa baza to pewny kanał do komunikacji z klientami, którego nikt Ci nie odbierze
Zmiany kosztów reklam lub algorytmów w Google i Meta Ads mogą mieć wpływ na Twoje kampanie, tymczasem gdy rozwijasz własną, jakościową bazę mailingową, e-mail marketing i marketing automation stają się pewnym kanałem komunikacji, który wspiera Cię w pozyskiwaniu klientów.
- Zwiększysz zasięg e-mail marketingu i marketing automation
Zwiększenie jakościowej bazy mailingowej pozwoli Ci zwiększyć zasięg Twoich wysyłek i kampanii marketing automation. Dzięki temu większej liczbie potencjalnych klientów dostarczysz dopasowanych i wartościowych treści.
- Niższy koszt CPM
W trakcie wakacji konkurencja reklamowa jest mniejsza – dlatego taniej dotrzesz do klientów i rozbudujesz swoją bazę.
Jak stworzyć kampanię lead generation?
Nasz sprawdzony schemat kampanii składa się z 3 elementów: reklamy, landing pages i sekwencja marketing automation. Dzięki takiej strategii potencjalny klient zostanie poprowadzony przez całą ścieżkę, co zwiększy prawdopodobieństwo konwersji.
#1 Reklamy
Reklamy Meta Ads (w social mediach – Facebook, Instagram) pozwolą pozyskać odbiorców z różnych źródeł na landing pages.
Grupa odbiorców skupia się na użytkownikach odwiedzających stronę www, z wykluczeniem osób zapisanych do bazy mailingowej oraz klientów, którzy dokonali zakupu;
#2 Landing Page
Po kliknięciu w reklamę, potencjalny klient zostanie przekierowany na landing poświęcony pozyskiwaniu leadów, gdzie celem jest wypełnienie prostego formularza. Cała strona powinna skupiać się na przekonaniu odbiorców do pozostawienia adresu mailowego – najczęściej wykorzystuje się do tego zachętę, np. w postaci zniżki na pierwsze zamówienie. Zebrane kontakty trafią do bazy danych w systemie marketing automation.
#3 Automatyzacja
Kolejny krok to sekwencja marketing automation aktywowana zapisem do bazy. Dzięki marketing automation możesz dowolnie zaplanować schemat komunikacji składający się z kilku maili, który zostanie uruchomiony automatycznie.
- Mail #1: zniżka na zakupy
Pierwsza wiadomość zawiera zniżkę na zakupy ograniczoną czasowo (jeśli była oferowana), a wysłanie wiadomości następuje zaraz po dołączeniu do bazy.
- Mail #2: opinie
W drugim mailu warto zawrzeć opinie o produktach.
- Mail #3: przypomnienie o zniżce
Trzeci mail to przypomnienie o upływającym terminie wykorzystania zniżki.
W ten sposób, dzięki marketing automation nie tylko powiększysz bazę o nowego subskrybenta do email marketingu, ale masz również dużą szansę na pozyskanie nowego klienta.
#2 Kluczowe automatyzacje marketing automation
Drugim elementem, który warto wziąć pod lupę w trakcie wakacji, jest wdrożenie marketing automation. Do głównych korzyści z automatyzacji marketingu należy nie tylko oszczędność czasu, ale też m.in.:
- Zwiększenie konwersji w sklepie internetowym
- Zwiększenie średniej wartości zamówienia
- Zwiększenie powracalności klientów
Segmentacja kontaktów w marketing automation odbywa się na podstawie szczegółowych warunków i wykluczeń dotyczących zachowania klientów w sklepie. Dzięki temu masz szansę dotrzeć do precyzyjnej grupy docelowej, np. osób, które wyświetliły, produkt, ale go nie kupiły – i zaproponować im dopasowane treści.
Sprawdzona struktura marketing automation do wdrożenia w Twoim sklepie
Wdrożenie marketing automation to proces, który wymaga nieco czasu. Warto poświęcić wakacyjny okres na wybór systemu marketing automation i implementacje najważniejszych sekwencji.
Oto 4 grupy sekwencji marketing automation, których wdrożenie pozwoli Ci zwiększyć przychody ze wszystkich działań marketingowych, które prowadzisz dla swojej firmy.
#1 Sekwencja po zapisie do newslettera (lead nurturing)
Po zapisie do listy subskrybentów na stronie www, system marketing automation uruchomi sekwencję 4 maili:
- Mail #1: Przedstawienie marki i zachęta (np. w postaci zniżki)
- Mail #2: Bestsellery
- Mail #3: Opinie o produktach
- Mail #4: Przypomnienie o zniżce
#2 Sekwencje remarketingowe
Sekwencje remarketingowe służą zwiększaniu konwersji i zmniejszaniu liczby porzuconych koszyków w sklepie. Dzięki nim, po opuszczeniu przez klientów strony Twojej firmy masz szansę znów przyciągnąć ich zainteresowanie i zachęcić do dokonania zakupu. Warto wdrożyć 3 sekwencje remarketingowe:
- Po opuszczeniu strony
- Mail #1: Przegląd kategorii i bestsellerów;
- Mail #2: Opinie o produktach.
- Po opuszczeniu strony produktu
- Mail #1: Przeglądany produkt;
- Mail #2: Zachęta w postaci zniżki;
- Mail #3: Zniżka wygasa.
- Po opuszczeniu koszyka
- Mail #1: Porzucone produkty i FAQ;
- Mail #2: Zachęta w postaci zniżki;
- Mail #3: Zniżka wygasa.
#3 Sekwencje po zakupie
Sekwencje po zakupie to grupa sekwencji cross-sellingowych i up-sellingowych, dzięki którym możesz reagować w czasie rzeczywistym zwiększając wartość koszyka oraz wpływać na ponowne dokonanie zakupu przez klientów i zwiększać ich lojalność. Oto 4 kluczowe sekwencje po zakupie:
- Po zakupie (immediate cross-sell)
- Mail #1: Dodaj teraz produkt do zamówienia i otrzymaj zniżkę
- Po otrzymaniu produktu (sekwencja edukacyjna)
- Mail #1: Spersonalizowane podziękowanie;
- Mail #2: Treść edukacyjna np. produktu;
- Mail #3: Prośba o opinię;
- Mail #4: Prośba o rekomendację.
- Przypomnienie o kolejnym zakupie
- Mail #1: Komplementarne produkty;
- Mail #2: Komplementarne kategorie.
- Przypomnienie o kolejnym zakupie dla stałych klientów (klientów, którzy dokonali już 3+ zakupów)
- Mail #1: Unikalna zachęta dla stałych klientów;
- Mail #2: Prośba o rekomendację.
#4 Sekwencja pomocnicza do dbania o jakość bazy
Ta sekwencja składa się z jednego maila z zachętą do interakcji – jeśli nie zostanie on otwarty, klient jest usuwany z bazy.
Higiena bazy mailingowej jest bardzo ważna z perspektywy optymalizacji kosztów systemu marketing automation, a także zwiększania open rate’u maili, co korzystanie wpływa na reputację domeny i dostarczalność mailingów.
Wdrożenie tego zestawu sekwencji i automatyzacja działań marketingowych w email marketingu to must have, który sprawi, że ruch sprowadzany na stronę przyniesie więcej przychodów, a dzięki temu wszystkie Twoje kampanie marketingowe będą rentowniejsze.
#3 Analiza opinii, żeby zbudować nowe USP produktów
Trzeci, ostatni element to analiza opinii w Twoim sklepie pod kątem USP, których możesz użyć w komunikacji z potencjalnymi klientami. Analiza opinii może przynieść Ci wiele ważnych refleksji na temat interakcji klientów z Twoimi produktami i stroną internetową. Trzy pytania, jakie warto postawić sobie w trakcie analizy, to:
- Dlaczego osoba kupiła produkt?
- Jaki problem rozwiązuje Twój produkt, jakie pragnienia zaspokaja?
- Co skłoniło klientów do wydatku?
Przeglądanie opinii klientów powinno być stałym elementem analizy danych przez dział sprzedaży i marketingu. Wykorzystanie tych kluczowych cech produktów zdefiniowanych przez samych klientów to cenne narzędzi, które pozwoli Ci odpowiedzieć na potrzeby Twojej grupy docelowej.
Przykład
Przyjrzyjmy się tej opinii o produkcie:
Jakie wnioski możemy z niej wyciągnąć?
- Problem, jaki rozwiązuje nasz produkt, to: suche i popękane na skutek upału i słońca usta oraz ich zły wygląd;
- USP produktu: rozwiązuje problem suchych i popękanych wskutek słońca ust; sprawia, że usta są miękkie i nawilżone; jest długotrwały i nie trzeba go nakładać co chwilę;
Na bazie tej analizy możesz przygotować reklamę wideo, która przyciągnie uwagę potencjalnego klienta, bo zaadresuje konkretny problem już w pierwszych sekundach. Możesz również wykorzystać te informacje na stronach produktowych, a także w mailingach i marketing automation.
Gdy przeanalizujesz między 20-50 opinii klientów, będziesz dysponować pokaźną bazą cech produktu. W kolejnym kroku możesz testować kolejne USP w swoich kampaniach, wybrać te najlepiej działające na Twoich klientów, a z wniosków możesz skorzystać w 4 kwartale.
Przygotuj się do czwartego kwartału z Adtrip
Jeśli potrzebujesz pomocy w dowolnym z obszarów, takich jak: rozwój bazy mailingowej, wdrożenie rozwiązań marketing automation, zbudowanie strategii na podstawie Twoich USP lub też kampanie marketingowe, skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci przygotować Twoją firmę na intensywny czwarty kwartał – i maksymalnie go wykorzystać.
Często zadawane pytania
Najlepszy system marketing automation? Klaviyo
Wspomniane w tytule narzędzie jest rekomendowanym przez nas systemem marketing automation. Do głównych jego zalet należą: intuicyjny interface, wszystkie niezbędne funkcjonalności oraz subskrypcja uzależniona od wielkości bazy, z której można zrezygnować w dowolnym momencie, bez zobowiązań. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym narzędziu zajrzyj do naszego artykułu.
Jaki jest koszt systemu marketing automation?
Koszt systemu marketing automation często zależy od wielkości bazy subskrybentów. W przypadku rekomendowanego przez nas narzędzia dla bazy o wielkości 1000-1500 kontaktów koszt wynosi 45$, a dla bazy 10001-10500 koszt to 175$.
Jakich funkcjonalności nie może zabraknąć w systemach marketing automation?
Podstawowe i niezbędne funkcje w systemach marketing automation to:
- Tworzenie list i segmentów;
- Tworzenie i wysyłka newsletterów;
- Tworzenie automatyzacji;
- Tworzenie formularzy;
- Testy A/B;
- Analityka;
- Integracje z kluczowymi systemami.
Nowoczesne systemy marketing automation posiadają wygodne i intuicyjne edytory, dzięki czemu content marketing nie musi być Twoją mocną stroną, by tworzyć atrakcyjne i skuteczne mailingi. Dzięki systemom marketing automation możesz swobodnie zarządzać bazą, wysyłać newslettery i automatyzacje, a także testować i analizować swoje działania.