Marketing automation
3 rzeczy, które przygotują Twój sklep internetowy na 4 kwartał
Bartosz Behrendt
7/26/2024

3 rzeczy, które przygotują Twój sklep internetowy na 4 kwartał

Czwarty kwartał, czyli okres od października do grudnia, to w e-commerce okres wzmożonej pracy działów marketingu. Jak najlepiej wykorzystać spokojniejszy, wakacyjny czas, by przygotować się na intensyfikację sprzedaży w czwartym kwartale roku – i wyciągnąć z niego jak najwięcej korzyści? Podpowiadamy, jakie działania marketingowe możesz wdrożyć w swojej strategii reklamowej i w mediach społecznościowych, by zwiększyć ilość klientów i przychody swojego sklepu. Dzięki marketing automation, systematycznemu rozbudowywaniu bazy mailingowej i zidentyfikowaniu USP Twojej marki już teraz przyciągniesz potencjalnych klientów, którzy pozwolą Ci zrealizować wszystkie cele biznesowe w szczytowym dla e-commerce czwartym kwartale. 

W tym artykule znajdziesz esencję najważniejszych działań marketingowych i szczegółowy plan wdrożenia marketing automation. 

Marketing automation – co to jest?

Marketing automation (automatyzacja marketingu) to inaczej automatyzacja procesów marketingowych w e-mail marketingu. Automatyzacja pozwala dostarczać dopasowane treści na podstawie zachowań użytkownika na stronie www – np. wyświetleń produktów lub zakupów. Wielu ekspertów twierdzi, że to automatyzacje się przyszłością marketingu – a to dzięki personalizacji komunikatów marketingowych i dostarczaniu ich w kluczowych dla procesu zakupowego momentach. 

Systemy marketing automation 

Do wdrożenia marketing automation służą specjalne narzędzia marketing automation, które łączą funkcje zarządzania bazą klientów oraz tworzenia i wysyłki mailingów, a także planowania i wdrażania sekwencji mailingowych aktywowanych przez określone działania klientów. 

#1 Rozwój bazy mailingowej poprzez landing page

Pierwsze z działań marketingowych, które warto wdrożyć właśnie teraz w okresie wakacyjnym, to rozbudowa listy subskrybentów. Kampania, której celem jest lead nurturing (pozyskiwanie leadów), nie tylko zwiększy Twoją bazę wzmacniając kanały komunikacji (e-mail marketing i marketing automation), ale też z dużym prawdopodobieństwem pozyska dla Twojego sklepu nowych klientów.  

Dlaczego warto wzmocnić generowanie leadów właśnie teraz?

  • Duża i jakościowa baza to pewny kanał do komunikacji z klientami, którego nikt Ci nie odbierze

Zmiany kosztów reklam lub algorytmów w Google i Meta Ads mogą mieć wpływ na Twoje kampanie, tymczasem gdy rozwijasz własną, jakościową bazę mailingową, e-mail marketing i marketing automation stają się pewnym kanałem komunikacji, który wspiera Cię w pozyskiwaniu klientów. 

  • Zwiększysz zasięg e-mail marketingu i marketing automation

Zwiększenie jakościowej bazy mailingowej pozwoli Ci zwiększyć zasięg Twoich wysyłek i kampanii marketing automation. Dzięki temu większej liczbie potencjalnych klientów dostarczysz dopasowanych i wartościowych treści.

  • Niższy koszt CPM

W trakcie wakacji konkurencja reklamowa jest mniejsza – dlatego taniej dotrzesz do klientów i rozbudujesz swoją bazę.

Jak stworzyć kampanię lead generation? 

Nasz sprawdzony schemat kampanii składa się z 3 elementów: reklamy, landing pages i sekwencja marketing automation. Dzięki takiej strategii potencjalny klient zostanie poprowadzony przez całą ścieżkę, co zwiększy prawdopodobieństwo konwersji. 

#1 Reklamy 

Reklamy Meta Ads (w social mediach – Facebook, Instagram) pozwolą pozyskać odbiorców z różnych źródeł na landing pages. 

Grupa odbiorców skupia się na użytkownikach odwiedzających stronę www, z wykluczeniem osób zapisanych do bazy mailingowej oraz klientów, którzy dokonali zakupu;

#2 Landing Page

Po kliknięciu w reklamę, potencjalny klient zostanie przekierowany na landing poświęcony pozyskiwaniu leadów, gdzie celem jest wypełnienie prostego formularza. Cała strona powinna skupiać się na przekonaniu odbiorców do pozostawienia adresu mailowego – najczęściej wykorzystuje się do tego zachętę, np. w postaci zniżki na pierwsze zamówienie. Zebrane kontakty trafią do bazy danych w systemie marketing automation. 

#3 Automatyzacja

Kolejny krok to sekwencja marketing automation aktywowana zapisem do bazy. Dzięki marketing automation możesz dowolnie zaplanować schemat komunikacji składający się z kilku maili, który zostanie uruchomiony automatycznie. 

  • Mail #1: zniżka na zakupy 

Pierwsza wiadomość zawiera zniżkę na zakupy ograniczoną czasowo (jeśli była oferowana), a wysłanie wiadomości następuje zaraz po dołączeniu do bazy.

  • Mail #2: opinie

W drugim mailu warto zawrzeć opinie o produktach.

  • Mail #3: przypomnienie o zniżce

Trzeci mail to przypomnienie o upływającym terminie wykorzystania zniżki.

W ten sposób, dzięki marketing automation nie tylko powiększysz bazę o nowego subskrybenta do email marketingu, ale masz również dużą szansę na pozyskanie nowego klienta.

#2 Kluczowe automatyzacje marketing automation

Drugim elementem, który warto wziąć pod lupę w trakcie wakacji, jest wdrożenie marketing automation. Do głównych korzyści z automatyzacji marketingu należy nie tylko oszczędność czasu, ale też m.in.:

  • Zwiększenie konwersji w sklepie internetowym
  • Zwiększenie średniej wartości zamówienia
  • Zwiększenie powracalności klientów

Segmentacja kontaktów w marketing automation odbywa się na podstawie szczegółowych warunków i wykluczeń dotyczących zachowania klientów w sklepie. Dzięki temu masz szansę dotrzeć do precyzyjnej grupy docelowej, np. osób, które wyświetliły, produkt, ale go nie kupiły – i zaproponować im dopasowane treści. 

Sprawdzona struktura marketing automation do wdrożenia w Twoim sklepie

Wdrożenie marketing automation to proces, który wymaga nieco czasu. Warto poświęcić wakacyjny okres na wybór systemu marketing automation i implementacje najważniejszych sekwencji. 

Oto 4 grupy sekwencji marketing automation, których wdrożenie pozwoli Ci zwiększyć przychody ze wszystkich działań marketingowych, które prowadzisz dla swojej firmy.  

#1 Sekwencja po zapisie do newslettera (lead nurturing)

Po zapisie do listy subskrybentów na stronie www, system marketing automation uruchomi sekwencję 4 maili:

  • Mail #1: Przedstawienie marki i zachęta (np. w postaci zniżki)
  • Mail #2: Bestsellery
  • Mail #3: Opinie o produktach
  • Mail #4: Przypomnienie o zniżce

#2 Sekwencje remarketingowe

Sekwencje remarketingowe służą zwiększaniu konwersji i zmniejszaniu liczby porzuconych koszyków w sklepie. Dzięki nim, po opuszczeniu przez klientów strony Twojej firmy masz szansę znów przyciągnąć ich zainteresowanie i zachęcić do dokonania zakupu. Warto wdrożyć 3 sekwencje remarketingowe:

  • Po opuszczeniu strony
  • Mail #1: Przegląd kategorii i bestsellerów;
  • Mail #2: Opinie o produktach.
  • Po opuszczeniu strony produktu
  • Mail #1: Przeglądany produkt;
  • Mail #2: Zachęta w postaci zniżki;
  • Mail #3: Zniżka wygasa.
  • Po opuszczeniu koszyka
  • Mail #1: Porzucone produkty i FAQ;
  • Mail #2: Zachęta w postaci zniżki;
  • Mail #3: Zniżka wygasa.

#3 Sekwencje po zakupie

Sekwencje po zakupie to grupa sekwencji cross-sellingowych i up-sellingowych, dzięki którym możesz reagować w czasie rzeczywistym zwiększając wartość koszyka oraz wpływać na ponowne dokonanie zakupu przez klientów i zwiększać ich lojalność. Oto 4 kluczowe sekwencje po zakupie:

  • Po zakupie (immediate cross-sell)
  • Mail #1: Dodaj teraz produkt do zamówienia i otrzymaj zniżkę
  • Po otrzymaniu produktu (sekwencja edukacyjna)
  • Mail #1: Spersonalizowane podziękowanie;
  • Mail #2: Treść edukacyjna np. produktu;
  • Mail #3: Prośba o opinię;
  • Mail #4: Prośba o rekomendację.
  • Przypomnienie o kolejnym zakupie
  • Mail #1: Komplementarne produkty;
  • Mail #2: Komplementarne kategorie.
  • Przypomnienie o kolejnym zakupie dla stałych klientów (klientów, którzy dokonali już 3+ zakupów)
  • Mail #1: Unikalna zachęta dla stałych klientów;
  • Mail #2: Prośba o rekomendację.

#4 Sekwencja pomocnicza do dbania o jakość bazy

Ta sekwencja składa się z jednego maila z zachętą do interakcji – jeśli nie zostanie on otwarty, klient jest usuwany z bazy.

Higiena bazy mailingowej jest bardzo ważna z perspektywy optymalizacji kosztów systemu marketing automation, a także zwiększania open rate’u maili, co korzystanie wpływa na reputację domeny i dostarczalność mailingów. 

Wdrożenie tego zestawu sekwencji i automatyzacja działań marketingowych w email marketingu to must have, który sprawi, że ruch sprowadzany na stronę przyniesie więcej przychodów, a dzięki temu wszystkie Twoje kampanie marketingowe będą rentowniejsze.

#3 Analiza opinii, żeby zbudować nowe USP produktów 

Trzeci, ostatni element to analiza opinii w Twoim sklepie pod kątem USP, których możesz użyć w komunikacji z potencjalnymi klientami. Analiza opinii może przynieść Ci wiele ważnych refleksji na temat interakcji klientów z Twoimi produktami i stroną internetową. Trzy pytania, jakie warto postawić sobie w trakcie analizy, to:

  • Dlaczego osoba kupiła produkt?
  • Jaki problem rozwiązuje Twój produkt, jakie pragnienia zaspokaja?
  • Co skłoniło klientów do wydatku?

Przeglądanie opinii klientów powinno być stałym elementem analizy danych przez dział sprzedaży i marketingu. Wykorzystanie tych kluczowych cech produktów zdefiniowanych przez samych klientów to cenne narzędzi, które pozwoli Ci odpowiedzieć na potrzeby Twojej grupy docelowej. 

Przykład

Przyjrzyjmy się tej opinii o produkcie:

Jakie wnioski możemy z niej wyciągnąć?

  • Problem, jaki rozwiązuje nasz produkt, to: suche i popękane na skutek upału i słońca usta oraz ich zły wygląd;
  • USP produktu: rozwiązuje problem suchych i popękanych wskutek słońca ust; sprawia, że usta są miękkie i nawilżone; jest długotrwały i nie trzeba go nakładać co chwilę;

Na bazie tej analizy możesz przygotować reklamę wideo, która przyciągnie uwagę potencjalnego klienta, bo zaadresuje konkretny problem już w pierwszych sekundach. Możesz również wykorzystać te informacje na stronach produktowych, a także w mailingach i marketing automation. 

Gdy przeanalizujesz między 20-50 opinii klientów, będziesz dysponować pokaźną bazą cech produktu. W kolejnym kroku możesz testować kolejne USP w swoich kampaniach, wybrać te najlepiej działające na Twoich klientów, a z wniosków możesz skorzystać w 4 kwartale. 

Przygotuj się do czwartego kwartału z Adtrip

Jeśli potrzebujesz pomocy w dowolnym z obszarów, takich jak: rozwój bazy mailingowej, wdrożenie rozwiązań marketing automation, zbudowanie strategii na podstawie Twoich USP lub też kampanie marketingowe, skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci przygotować Twoją firmę na intensywny czwarty kwartał – i maksymalnie go wykorzystać.

Często zadawane pytania

Najlepszy system marketing automation? Klaviyo

Wspomniane w tytule narzędzie jest rekomendowanym przez nas systemem marketing automation. Do głównych jego zalet należą: intuicyjny interface, wszystkie niezbędne funkcjonalności oraz subskrypcja uzależniona od wielkości bazy, z której można zrezygnować w dowolnym momencie, bez zobowiązań. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym narzędziu zajrzyj do naszego artykułu.

Jaki jest koszt systemu marketing automation?

Koszt systemu marketing automation często zależy od wielkości bazy subskrybentów. W przypadku rekomendowanego przez nas narzędzia dla bazy o wielkości 1000-1500 kontaktów koszt wynosi 45$, a dla bazy 10001-10500 koszt to 175$. 

Jakich funkcjonalności nie może zabraknąć w systemach marketing automation?

Podstawowe i niezbędne funkcje w systemach marketing automation to:

  • Tworzenie list i  segmentów;
  • Tworzenie i wysyłka newsletterów;
  • Tworzenie automatyzacji;
  • Tworzenie formularzy;
  • Testy A/B;
  • Analityka;
  • Integracje z kluczowymi systemami.

Nowoczesne systemy marketing automation posiadają wygodne i intuicyjne edytory, dzięki czemu content marketing nie musi być Twoją mocną stroną, by tworzyć atrakcyjne i skuteczne mailingi. Dzięki systemom marketing automation możesz swobodnie zarządzać bazą, wysyłać newslettery i automatyzacje, a także testować i analizować swoje działania.

Napisz do nas
Oddzwonimy w ciągu 30 minut.
wyślij wiadomość
Wiadomość została wysłana poprawnie.
Zazwyczaj odpowiadamy w ciągu 5-15 minut i natychmiast oddzwaniamy (w godzinach pracy biura, czyli od poniedziałku do piątku, między 8:00 a 16:00). Jeśli sytuacja wymaga dodatkowej weryfikacji informacji, podejmiemy to działanie, aby móc do Ciebie wrócić z kompletną odpowiedzią.

Miłego dnia!
Zespół Adtrip
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Wypełnij formularz
Wyślij Zapytanie
Formularz został wysłany!
Coś poszło nie tak. Sprawdź czy wypełnione zostały wszystkie pola lub spróbuj ponownie później.