- Co to jest marketing automation
- Jak marketing automation wpływa na współczynnik konwersji, średnią wartość zamówienia i lifetime value klienta
- Jakie są korzyści z wdrożenia marketing automation
Dlaczego warto wdrożyć marketing automation w e-commerce?
Wyobraź sobie scenariusz, w którym Twoje działania marketingowe dostosowują się do zachowań klientów, dostarczając im spersonalizowane doświadczenia. Osoby, które wchodzą w interakcje z Twoją marką, otrzymują dokładnie to, co ich interesuje, w momentach kluczowych dla podejmowania decyzji zakupowych – a to pomaga Ci nie tylko przekształcać potencjalnych klientów w istniejących, ale też utrzymać ich długotrwałą lojalność.
Ten scenariusz to wcale nie odległe marzenie marketera i działu sprzedaży – to rzeczywistość, którą może zapewnić marketing automation w Twoim e commerce. Jak? W tym artykule przyjrzymy się kluczowym powodom, dla których warto wdrożyć marketing automation w sklepie internetowym – i podpowiemy, jak efektywnie wykorzystać wszystkie korzyści automatyzacji marketingu.
Marketing automation – co to jest?
Pojęcie marketing automation oznacza system automatycznych sekwencji w e mail marketingu, które pozwalają na usprawnienie procesów marketingowych. Za pomocą narzędzia marketing automation można zaplanować szereg automatyzacji, które pomagają reagować na zachowania klientów w czasie rzeczywistym i dostarczać im spersonalizowaną komunikację.
Systemy marketing automation umożliwiają wydzielenie segmentów odbiorców na podstawie dowolnych warunków, np. aktywności w sklepie internetowym i dodania produktu do koszyka, a następnie wysłania dopasowanego mailingu z odpowiednimi produktami, co pomaga zwiększyć współczynnik konwersji. Marketing automation może w ten sposób wspierać wiele kluczowych celów marketingowych w ecommerce.
9 korzyści z wdrożenia marketing automation w e-commerce
Od zwiększania zaangażowania potencjalnych klientów po optymalizację procesów marketingowych – marketing automation to wszechstronne narzędzie w rękach marketerów i właścicieli e-commerce, które pomoże Ci reagować w czasie rzeczywistym na zachowania potencjalnego klienta, usprawnić zarządzanie bazą mailingową i uefektywnić Twój mail marketing. Jakie jeszcze korzyści może przynieść wdrożenie marketing automation w twojej firmie?
#1 Niezależność od systemów reklamowych
W okresach nasilonej sprzedaży – takich jak przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia, Walentynki i inne okazje zakupowe – intensyfikują się działania wszystkich reklamodawców w platformach takich jak Meta Ads i Google Ads, rosną stawki za reklamy, spada dotarcie i skuteczność kampanii. Brak dywersyfikacji kanałów marketingowych sprawia, że musisz w pełni polegać na platformach, na których działanie nie masz wpływu – to stawia Twoją firmę w ryzykownej pozycji.
Przykład zastosowania marketing automation:
Dzięki marketing automation masz szansę zróżnicować kanały komunikacji i uniezależnić się od dużych systemów reklamowych. Dobra strategia e mail marketingu i marketing automation pozwala efektywnie komunikować się z potencjalnymi klientami i grupą stałych klientów, dostarczając im dopasowane oferty w oparciu o dowolne warunki. Systemy marketing automation umożliwiają również np. zbieranie list odbiorców zainteresowanych promocją lub nową kolekcją poprzez landing page oraz kierowanie do nich dedykowanej komunikacji w dniu startu, co jest szczególnie efektywne przy takich okazjach, jak Black Friday lub sezonowe wyprzedaże.

#2 Edukacja o produktach
Na początku ścieżki zakupowej potencjalni klienci uświadamiają sobie problem lub potrzebę zakupową i analizują dostępne opcje, szukając najlepszej dla siebie – ten moment jest kluczową okazją do edukowania odbiorców o korzyściach płynących z produktów i ich przewadze nad dostępnymi na rynku alternatywami. Właśnie dlatego marketing automation to świetne narzędzie dostarczania klientom wiedzy o produktach.
Przykład zastosowania marketing automation:
Dzięki przygotowaniu odpowiedniej sekwencji powitalnej, materiały edukacyjne mogą automatycznie trafić do skrzynek potencjalnych klientów tuż po dołączeniu do bazy mailingowej, czyli w momencie, w którym są oni najbardziej zainteresowani dokładnym poznaniem Twoich produktów.
Treści edukacyjne, które możesz wykorzystać w sekwencjach marketing automation, to zarówno informacje o składnikach lub sposobie produkcji (jeśli te elementy wyróżniają Twoją markę na tle innych), jak i mniej standardowe formaty, takie jak ebooki, plany pielęgnacyjne (w branży beauty), przepisy kulinarne i wszystko to, co może rozszerzyć, uzupełnić i podkreślić informacje o produktach dostępne na stronie www.

#3 Powiększanie bazy mailingowej – lead nurturing
Lead nurturing, czyli generowanie leadów, jest siłą napędową e-mail marketingu i marketing automation – im większa jakościowa baza odbiorców, tym większa skuteczność kampanii newsletterowych i wysyłanych mailingów. Jednocześnie również sam proces pozyskiwania leadów można usprawnić z pomocą rozwiązań marketing automation.
Przykład zastosowania automatyzacji marketingu:
Narzędzia do marketing automation umożliwiają stworzenie pop-up’u do zbierania leadów i skutecznego landing page do kampanii lead generation. Systemy te zbierają kontakty w bazie i odpowiednio je segmentują, tak, by sekwencje automatyzacji z trafiały do właściwych osób.
Jest wiele strategii pozyskiwania leadów z wykorzystaniem pop-up’ów i landing page – najskuteczniejsze z nich omawiamy w tym artykule.

#4 Kontrolowanie customer journey
Jeśli przeanalizujesz ścieżkę zakupową klientów, możesz dowiedzieć się dokładnie, jak zachowują się przed zakupem: ile interakcji z marką poprzedza zakup, jakie treści zbliżają ich do zakupu, lub jaki bodziec ostatecznie przekonuje ich do dokonania transakcji. Im więcej wiesz o użytkownikach odwiedzających stronę, tym lepiej możesz przewidywać lejki sprzedażowe charakterystyczne dla swojego sklepu.
Przykład zastosowania marketing automation:
Marketing automation pozwala precyzyjnie odpowiedzieć na potrzeby klientów na poszczególnych etapach ścieżki zakupowej – a dzięki temu utrzymać ich zaangażowanie w kluczowych momentach i zapobiec ich odpływowi. Od dołączenia do bazy mailingowej, przez oglądanie produktów i dodawanie ich do koszyka, po zbyt długą nieobecność na stronie – marketing automation umożliwia odpowiedź na każde z tych zachowań klientów dopasowanym komunikatem: np. treścią edukacyjną, przypomnieniem o produkcie lub dedykowanym rabatem.

#5 Zwiększenie współczynnika konwersji
Kampanie remarketingowe to jedna z najskuteczniejszych metod zwiększania konwersji w sklepie. Gdy potencjalny klient wejdzie na stronę internetową i obejrzy produkt lub doda go do koszyka, ten sam produkt zobaczy później w reklamach, np. w mediach społecznościowych lub kampaniach display w różnych placementach w internecie. Ten typ kampanii można również z dużym powodzeniem stosować w marketing automation.
Przykład zastosowania automatyzacji marketingu:
Narzędzia marketing automation umożliwiają wysyłanie mailingów z produktami, które oglądali odbiorcy, w precyzyjnie wybranym okresie czasu od opuszczenia strony. Nawet jeśli prowadzisz już działania remarketingowe w swoim sklepie, zróżnicowanie kanałów komunikacji pozwala jeszcze skuteczniej docierać do odbiorców, przypominać im o produktach i przekonywać do dokonania zakupu.

#6 Zwiększenie średniej wartości zamówienia
Zwiększenie średniej wartości zamówienia, czyli działania marketingowe takie jak proponowanie produktów komplementarnych, zestawów lub ofert specjalnych na większą ilość produktów, to jeden z procesów marketingowych, których skuteczność można z łatwością zwiększyć dzięki automatyzacji marketingu.
Przykład zastosowania rozwiązań marketing automation:
Podobnie jak na stronie www, również w mailingach we wszystkich wysyłanych sekwencjach można sugerować produkty komplementarne, np. do tych, które klienci oglądali w sklepie. Platforma marketing automation umożliwia również uruchomienie sekwencji proponującej produkty komplementarne w czasie rzeczywistym zaraz po dokonaniu zakupu. W ten sposób dzięki marketing automation możesz efektywnie zwiększać średnią wartość zamówienia, a dzięki temu przychody sklepu.

#7 Lojalizacja klientów – zwiększanie LTV
Marketing automation to doskonałe narzędzie do lojalizacji klientów i zwiększania ich LTV (lifetime value). Pozyskanie nowego klienta i złożenie zamówienia otwiera szerokie możliwości komunikacji posprzedażowej, która może nakłonić go do większego przywiązania do Twojej marki.
Przykład zastosowania marketing automation:
Marketing automation umożliwia precyzyjną kontrolę nad momentem wysłania komunikacji posprzedażowej. Dzięki temu możesz np. przypomnieć klientom o uzupełnieniu zapasów dokładnie wtedy, kiedy kończą się zakupione przez nich produkty, albo zaktywizować ich ofertami i rabatami w kluczowych momentach.

#8 Dbanie o jakość bazy mailingowej
Kluczowe procesy marketingowe to nie tylko rozszerzenie bazy i pozyskiwanie nowych klientów, ale też zarządzanie bazą i dbanie o jej jakość. Ten proces również można zautomatyzować za pomocą marketing automation.
Przykład zastosowania automatyzacji marketingu:
Systemy marketing automation umożliwiają tworzenie sekwencji, które zawieszają w bazie adresy osób, które nie otworzyły żadnej wiadomości e mail od twojej firmy w ciągu określonej liczby dni. Dzięki temu zyskujesz wiarygodne dane analityczne oraz dbasz o reputację domeny, która ma wpływ na lepszą dostarczalność maili.

#9 Budowanie relacji z klientami przez dedykowane promocje
Poza regularnymi działaniami ukierunkowanymi na zwiększanie konwersji, są jeszcze takie działania, które wymykają się standardom. Zniżka z okazji urodzin, darmowa dostawa po zrealizowaniu określonej ilości zakupów, a może stała zniżka dla najbardziej aktywnych klientów?
Przykład zastosowania marketing automation:
Marketing automation umożliwia realizację dziesiątek niestandardowych akcji marketingowych w oparciu o dowolne warunki (w zależności od tego, jakie informacje o klientach trafią do bazy danych). Jeśli rozszerzysz formularz zapisu do newslettera o dodatkowe dane, takie jak data urodzenia lub inne, bardziej wnikliwe pytanie związane z branżą swojej firmy, możesz na tej podstawie tworzyć niestandardowe sekwencje marketing automation, które zaktywizują i docenią odbiorców. Wdrożenie takich niestandardowych strategii możliwe jest często tylko za pomocą automatyzacji marketingu.

Narzędzia marketing automation: co jest potrzebne do wdrożenia?
Żeby wdrożyć marketing automation w twojej firmie, potrzebujesz… sprawdzonego narzędzia do marketing automation (i odpowiednio zaplanowanej struktury sekwencji). Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi do automatyzacji marketingu, które posiadają szereg funkcjonalności.
Wybierając system do marketing automation, warto zwrócić uwagę na kilka niezbędnych funkcji:
- tworzenie oraz wysyłanie newsletterów do bazy klientów;
- sprawne zarządzanie bazą subskrybentów: tworzenie formularzy, segmentacja i utrzymywanie jakości bazy;
- tworzenie sekwencji marketing automation.
Sprawdź artykuł, w którym przyjrzeliśmy się narzędziom do marketing automation i dzielimy się swoją rekomendacją najlepszego narzędzia.
Automatyzacja marketingu dla e-commerce z Adtrip
Specjalizujemy się w usługach dedykowanych dla e-commerce – zobacz, jak możemy zwiększyć przychody Twojego sklepu za pomocą marketing automation. Kliknij tutaj, aby umówić się na bezpłatną konsultację.