- Co to jest e-mail marketing
- Dlaczego warto go wykorzystywać
- Co to są newslettery, marketing automation i maile transakcyjne
- Jak prowadzić skuteczny e-mail marketing
W dzisiejszym świecie email marketing stał się niezbędnym narzędziem dla firm do skutecznego komunikowania się z odbiorcami – a to dzięki szerokiemu zasięgowi, możliwości personalizacji treści i wysokiej konwersji. Choć email marketing jest powszechny, potencjał korzyści płynących z jego wykorzystania często nie jest w pełni wykorzystywany, a jednym z powodów jest brak dobrego zrozumienia tego medium. W tym artykule przyjrzymy się temu co musisz wiedzieć o email marketingu, by wdrożyć skuteczne działania i realizować cele biznesowe, a także przeprowadzimy Cię krok po kroku przez elementy skutecznej komunikacji w tym kanale.
Czym jest email marketing w e-commerce?
Email marketing to część strategii marketingowej polegająca na wykorzystywaniu wiadomości e-mail do komunikacji z potencjalnymi i obecnymi klientami. Jest to skuteczne narzędzie dla firm z branży e-commerce, które umożliwia bezpośredni kontakt, dostarczanie spersonalizowanych ofert, informacji o nowych produktach, rabatach albo wydarzeniach specjalnych. W zależności od zastosowania, email marketing może służyć do promowania produktów lub usług i zwiększania świadomości marki, generowania sprzedaży, budowania lojalności wobec marki – lub realizować kilka z tych celów jednocześnie.
Dlaczego warto wykorzystywać email marketing w e-commerce?
Jest kilka powodów, dla których wykorzystanie marketingu email w strategii marketingowej naprawdę się opłaca. Oto kilka kluczowych korzyści i atutów:
- Niezawodność
- Pozwala na bezpośrednią i spersonalizowaną komunikację
- Ma wysoką skuteczność w zwiększaniu lifetime value
#1 Niezawodność
Nowe regulacje prawne związane z RODO i fala zmian, z którą w konsekwencji mierzyli się reklamodawcy, pokazały jak niepewnym środowiskiem mogą stać się media wykorzystujące dane third party. Aktualne trendy w marketingu wskazują na zwrot ku tym kanałom marketingowym, które bazują na danych pozyskanych bezpośrednio – i słusznie.
“Wiele marek gromadzi własne dane klientów, aby wypełnić lukę pozostawioną przez pliki cookie third party. W pewnym sensie jest to ulepszenie. Dane third party są coraz droższe, często dostępne tylko przez ograniczony czas, a ich dokładność jest co najwyżej wątpliwa. Niektóre badania wskazują, że firmy przeceniają skuteczność reklam o ponad 4000%” czytamy w raporcie Shopify Commerce Trends 2023.
Email marketing, jako część środowiska owned media, jest narzędziem odpornym na ograniczenia związane z polityką prywatności i opartym o bardziej precyzyjne dane first party. Dzięki temu treści mogą być lepiej dopasowane, a zewnętrzne zmiany dotyczące platform nie mają wpływu na komunikację w tym kanale.
#2 Pozwala na bezpośrednią i spersonalizowaną komunikację
W zestawieniu z reklamami emitowanymi w social media, wyszukiwarce i witrynach internetowych, komunikacja mailowa umożliwia dużo bardziej osobisty charakter. Wrażenie bezpośredniości wzmaga dodatkowo dopasowanie treści w oparciu o dane.
“Firmy mają całkowitą kontrolę nad zebranymi samodzielnie danymi klientów. Wiedzą dokładnie, kiedy, jak i dlaczego dane zostały zebrane i należą do firmy na zawsze. A ponieważ dane te pochodzą od konsumentów, którzy mają bezpośredni kontakt z marką, istnieje większe prawdopodobieństwo, że informacje te będą trafne. Co więcej, klienci chcą zintegrowanego, przejrzystego, ludzkiego doświadczenia, którego nie umożliwia wykorzystanie plików cookie third party” podsumowuje wspomniany wyżej raport Shopify Commerce Trends 2023.
#3 Ma wysoką skuteczność w zwiększaniu lifetime value
Kryzys ekonomiczny, który dotknął konsumentów na całym świecie, zmienił sposób w jaki dokonują oni zakupów – maleje ogólna lojalność do brandów na korzyść szukania najkorzystniejszych cen. To zwiększa szansę na pozyskanie nowych klientów, bardziej skłonnych do szukania nowych rozwiązań – wielu marketerów w tym widzi swoją szansę.
Jednak to nie jedyny sposób, by wykorzystać sytuację panującą na rynku. Poza stałym zasilaniem lejka sprzedażowego o nowe osoby warto w tym okresie włożyć dodatkowy wysiłek w zwiększanie retencji i lifetime value istniejących klientów oraz dbanie o budowanie relacji długofalowej. Dzięki możliwości precyzyjnego dopasowania komunikacji i dostarczania jej w kluczowym dla podejmowania decyzji czasie, email marketing jest do tego świetnym i skutecznym narzędziem.
3 obszary email marketingu
Do rozwijania strategii e-mail marketingowej warto podejść w całościowy i uporządkowany sposób, dbając o każdy z obszarów, które mają wpływ na ogólne doświadczenie. Można wyróżnić trzy rodzaje aktywności w ramach mailingów:
- Maile transakcyjne
- Kampanie mailingowe
- Automatyzacje – marketing automation
#1 Maile transakcyjne
Maile transakcyjne to cała część komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami, która nie jest związana z promowaniem produktów lub usług ani samej marki. Podstawowym celem maili transakcyjnych jest dostarczenie informacji. Wiadomości te są zazwyczaj wywoływane przez określone aktywności klientów na stronie i wysyłane w powiązaniu z tymi aktywnościami.
Kilka przykładów komunikacji transakcyjnej to:
- wiadomość potwierdzająca założenie konta
- informacje o statusie zamówienia lub wysyłki
- informacje o zmianie regulaminu
- potwierdzenie płatności
- potwierdzenie zmiany hasła.
Chociaż ten rodzaj maili nie przekłada się bezpośrednio na sprzedaż, ma ogromne znaczenie w budowaniu zaufania do marki i podnoszeniu zadowolenia z interakcji z nią. Dostarczenie mailowego potwierdzenia i pełnego zestawu informacji na każdym istotnym etapie gwarantuje klientowi wygodę i poczucie bezpieczeństwa. Gdy w grę wchodzi dokonanie zakupu, informacje takie jak numer zamówienia, numer przesyłki, podgląd zamówionych produktów i szacowany termin dostarczenia powinny być dla klienta zawsze na wyciągnięcie ręki.
#2 Kampanie mailingowe
Kampanie mailingowe to wszystkie jednorazowe wysyłki maili do określonej grupy odbiorców.
Rodzajami kampani mailingowej mogą być:
- regularne newslettery tematyczne
- maile promocyjne, czyli maile reklamowe
- informacje o nowych produktach i kolekcjach
Kampanie mailingowe mogą spełniać różne cele szczegółowe, domyślnie jednak powiązane są z promowaniem produktów oraz marki i generowaniem sprzedaży (bezpośrednio lub pośrednio).
#3 Automatyzacje
Marketing automation to różne sekwencje spersonalizowanej komunikacji e-mail wysyłanej automatycznie i zawierającej dynamiczne treści. Sekwencje są aktywowane przez określone aktywności użytkownika na twojej stronie.
Zobacz też: 8 skutecznych zastosowań marketing automation w e-commerce
Sekwencje automatyzacji mogą dotyczyć:
- Dołączenia do bazy mailingowej
- Porzucenia koszyka
- Zwiększenia wartości zamówienia przez cross-sell lub upsell
- Reaktywacji klientów, którzy od dawna nie dokonali zakupów
Więcej przykładów sekwencji oraz jak je wdrożyć opisaliśmy w tym artykule.
3 kroki do skuteczności email marketingu
Skuteczność marketingu e-mail sprowadza się do trzech obszarów:
- lista odbiorców
- personalizacja komunikacji
- treści
Jeśli dopiero przygotowujesz się do wdrożenia email marketingu w firmie i zastanawiasz się, na których elementach się skupić, lub prowadzisz już działania ale nie osiągasz oczekiwanych wyników – warto popracować nad tymi elementami.
#1 Lista odbiorców
Podstawowym elementem jest lista odbiorców, czyli baza osób, które zgodziły się na otrzymywanie komunikacji od Twojej firmy. Bez licznej i jakościowej listy mailingowej trudno o wysoką skuteczność email marketingu.
Do budowania jakościowej listy mailingowej zalicza się zarówno pozyskiwanie nowych odbiorców, jak i usuwanie z niej tych, którzy przez dłuższy czas nie wchodzą w interakcję z komunikacją (po wcześniejszej próbie reaktywacji).
Najpopularniejsze strategie pozyskiwania subskrybentów do listy mailingowej to wykorzystanie pop-up’u lub innych interaktywnych elementów do zbierania adresów e-mail na stronie (często w zamian za określoną korzyść, np. zniżkę na zakupy) lub stworzenie formularza do zapisu w formie landing page’a wykorzystywanego w kampaniach (np. w social media).
Dodatkowym, niezwykle istotnym aspektem w ramach bazy mailingowej jest segmentacja, czyli grupowanie listy odbiorców na podstawie określonych warunków. Segmentacja pozwala na dostarczanie odbiorcom komunikacji lepiej dopasowanej do ich sytuacji lub preferencji. Segmenty, w przeciwieństwie do list odbiorców, są dynamiczne – odbiorcy dołączają do segmentu jeśli spełniają jego warunki, i opuszczają go, gdy sytuacja się zmieni.
#2 Personalizacja komunikacji
Personalizacja treści łączy się z segmentacją listy – oba elementy celują w dostarczanie odbiorcom komunikacji najlepiej dopasowanej dla danego użytkownika.
Personalizacja oznacza dostarczanie treści, ofert i produktów w oparciu o historię zakupów, listę ulubionych lub aktywność na stronie. Dostarczanie szczegółowo dopasowanej komunikacji jest możliwe np. dzięki narzędziom marketing automation.
#3 Treści
Gdy przejrzysz swoją skrzynkę mailową lub spróbujesz przypomnieć sobie ostatnią wiadomość, która przyciągnęła Twoją uwagę, pewnie zgodzisz się, że w e-mail marketingu liczy się nie tylko “co”, ale również “jak”. Treści wiadomości mają znaczenie.
Forma maili różni się w zależności od typu treści (np. maile transakcyjne vs. newslettery), ale niektóre elementy wiadomości mailowych, o które należy zadbać, są uniwersalne.
- Tytuł. Chwytliwy w przypadku kampanii i automatyzacji, a zrozumiały i klarowny dla maili transakcyjnych. Bez dobrego tytułu wysiłki w pozostałych aspektach mogą pójść na darmo.
- Estetyczny układ i dobre zdjęcia. W środowisku skoncentrowanym na obrazie, to, jak wyglądają treści, jest niezwykle istotne. Mamy tylko kilka sekund, by złowić uwagę odbiorcy (skuteczniej zrobisz to za pomocą świetnych zdjęć produktowych niż przesadnie krzykliwych banerów).
- Linki. Widoczne umiejscowienie i poprawne działanie linków pomaga odbiorcom (i nadawcom) w osiągnięciu celu, a to działa na korzyść UX i generowania przychodów.
- Optymalizacja pod urządzenia mobilne. Największa część (41%) wyświetleń maili globalnie pochodzi obecnie z urządzeń mobilnych (HubSpot) – poprawne wyświetlanie treści na urządzeniach mobilnych jest niezbędne.
- Spójność. Zachowanie spójnego tone of voice i języka wizualnego we wszystkich kanałach i typach komunikacji pomaga budować zaufanie i rozpoznawalność marki.
Wykorzystaj w pełni potencjał e-mail marketingu z pomocą Adtrip
Jeśli potrzebujesz wsparcia z wdrożeniem pełnej strategii e-mail marketingu, skontaktuj się z nami tutaj.