- Jak wygląda oś czasu wdrożenia marketing automation
- Czego będziesz potrzebował do wdrożenia marketing automation
- Na jakie etapy podzielić wdrożenie marketing automation
- Ile kosztuje narzędzie do marketing automation
- Ile kosztuje wdrożenie marketing automation
Jak wygląda wdrożenie marketing automation w e-commerce?
Marketing automation to skuteczne i wszechstronne narzędzie dla e-commerce. Lista korzyści z wdrożenia jest długa: automatyzacja pomaga skutecznie zwiększać konwersję i przychody sklepu, pozwala częściowo uniezależnić się od dużych systemów reklamowych i rozwijać jakościowy kanał komunikacji z klientami. Jednak poprawne wdrożenia automatyzacji może spędzić sen z powiek. Jeśli zastanawiasz się jak najlepiej zaplanować proces wdrożenia oraz jak się do niego przygotować, tutaj znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania. W pigułce dostarczymy Ci całą niezbędną wiedzę na temat marketing automation w sklepie internetowym. Dowiesz się, jakie korzyści przyniesie wdrożenie automatyzacji Twojej firmie, jakich zasobów potrzebujesz, ile trwa wdrożenie oraz ile to kosztuje. Zaczynajmy!
Marketing automation: czym jest automatyzacja marketingu?
Marketing automation to element e-mail marketingu (i nie tylko, ale w tym artykule skupimy się na e-mail marketing automation). Pojęcie marketing automation oznacza system powiązanych, automatycznych sekwencji mailingowych, uruchamianych przez określone działania potencjalnego klienta w czasie rzeczywistym.
Z perspektywy odbiorców (potencjalnych klientów), marketing automation to komunikacja mailowa dopasowana do ich aktywności. Kiedy na przykład potencjalny klient odwiedza stronę internetową i zapisuje się do bazy subskrybentów, może otrzymać wiadomość e-mail z kodem rabatowym na pierwsze zamówienie, albo wiadomość z sugerowanymi produktami, zaraz po tym, kiedy opuści daną stronę www. Przykładów jest wiele, a łączy je dopasowanie treści do konkretnych zachowań odbiorców na stronie www.
Z perspektywy właściciela e-commerce, marketing automation pozwala zautomatyzować wiele procesów, takich jak generowanie leadów, segmentacja odbiorców, pozyskiwanie nowych klientów, remarketing, dynamiczne rekomendacje produktowe.
Marketing automation umożliwia sprawne wykorzystanie informacji na temat odbiorców odwiedzających stronę internetową do dostarczania im dopasowanych treści. Personalizacja pozwala marce precyzyjnie odpowiadać na zachowania użytkowników, a dzięki temu, przy pomocy rozwiązań marketing automation, efektywnie podnosić współczynnik konwersji w sklepie internetowym.
Dlaczego warto wdrożyć marketing automation w e-commerce?
Mail marketing to jeden z kluczowych kanałów komunikacji marketingowej. Włączenie do strategii marketingowej regularnych newsletterów oraz automatyzacji gwarantuje usprawnienie procesów sprzedażowych i pozwala nie tylko efektywnie zwiększać konwersję, ale też częściowo uniezależnić się od największych systemów reklamowych.
Więcej o korzyściach z wdrożenia automatyzacji procesów marketingowych z pomocą systemów marketing automation przeczytasz w tym artykule.
Jak wygląda wdrożenie marketing automation?
Marketing automation może przynieść firmie wiele korzyści, jednak przygotowanie się do automatyzacji procesów marketingowych często budzi wiele wątpliwości. Jakie zasoby są potrzebne, ile to zajmie oraz – przede wszystkim – ile będzie kosztować marketing automation w e-commerce? Żeby odpowiedzieć na wszystkie kluczowe pytania uporządkowaliśmy proces przygotowania do wdrożenia automatyzacji marketingu oraz podsumowaliśmy koszty, jakie może ponieść firma, w zależności od wybranej formy wdrożenia (wewnętrznie lub ze wsparciem agencji).
Co jest potrzebne do wdrożenia marketing automation?
Jest kilka niezbędnych czynników, które właściciel sklepu internetowego powinien wziąć pod uwagę przed wdrożeniem. Zacznijmy od określenia wszystkich zasobów potrzebnych do wdrożenia marketing automation:
- zespół;
- system marketing automation;
- czas;
- budżet.
#1 Zespół potrzebny do wdrożenia automatyzacji marketingu
Podstawa samodzielnego wdrożenia automatyzacji marketingu to upewnienie się, że na pokładzie posiadasz zespół specjalistów niezbędnych do rozpoczęcia działań, przygotowania i implementacji sekwencji oraz optymalizacji.
Project Manager
Project Manager zarządza procesem wdrożenia automatyzacji marketingu, koordynuje pracę całego zespołu, zarządza zasobami takimi jak budżet i czas specjalistów oraz dba o terminową realizację poszczególnych zadań, dzięki czemu proces wdrożenia może być zrealizowany w założonym terminie.
Specjalista od marketingu
Marketer odpowiada za zaplanowanie sekwencji marketing automation: jakie sekwencje wdrożyć, jakie warunki powinni spełnić użytkownicy, by uruchomić sekwencję, jaki jest optymalny harmonogram wysyłki oraz jakie wykluczenia powinny być uwzględnione w sekwencji. Następnie ustawia sekwencje w narzędziu marketing automation i przygotowuje mailingi do wysyłki we współpracy z grafikiem i copywriterem.
Grafik
Grafik jest odpowiedzialny za oprawę wizualną mailingów wykorzystywanych w sekwencjach marketing automation: grafiki, typografię, układ produktów, logotypy etc. Przygotowuje projekty graficzne spójne z identyfikacją wizualną marki, implementuje je w wybranym narzędziu do marketing automation, a także planuje układ tekstu oraz produktów w projekcie mailingu.
Copywriter
Copywriter odpowiada za angażujące teksty do mailingów: od chwytliwych tematów wiadomości, które często mają wpływ na ich otwieralność, przez spójne z Tone of Voice marki treści wewnątrz mailingu, aż po dodatkowe materiały, takie jak e-booki i poradniki wykorzystywane jako zachęta do zapisu do bazy mailingowej.
Analityk
Śledzenie aktywności użytkowników, zbieranie danych oraz ich analiza – te elementy są kluczowe do osiągnięcia maksymalnej efektywności marketing automation. Analityk dba o implementację systemów do zbierania danych, wdraża testy A/B i dostarcza dane, które są podstawą do optymalizowania ustawień sekwencji oraz treści mailingów.
Opcjonalnie: Developer
W zależności od tego, czy Twój sklep internetowy korzysta z gotowego rozwiązania, np. Shopify czy Presta Shop, czy posiadasz dedykowaną platformę e-commerce, możesz potrzebować pomocy dewelopera w implementacji marketing automation.
Sklepy korzystające z gotowych rozwiązań dostarczanych przez duże serwisy można najczęściej łatwo zintegrować z najpopularniejszymi narzędziami, dzięki czemu w tym przypadku pomoc programisty we wdrożeniu narzędzia marketing automation nie będzie potrzebna.
#2 Systemy marketing automation
Przed przejściem do kolejnego kroku warto przyjrzeć się narzędziom marketing automation i wybrać najlepsze dla siebie. Na rynku dostępnych jest kilka narzędzi, m.in. Klaviyo, Get Response, edrone. Jak wybrać odpowiedni system marketing automation dla swojej firmy?
Podczas wyboru warto wziąć pod uwagę kilka czynników:
- Dostępne funkcjonalności - wśród podstawowych funkcji narzędzia do marketing automation powinny znaleźć się takie działania, jak tworzenie oraz wysyłanie newsletterów do bazy klientów, zarządzanie bazą subskrybentów, tworzenie formularzy (lead nurturing) oraz, oczywiście, tworzenie sekwencji marketing automation.
- Przejrzystość narzędzia i łatwość korzystania - zwróć uwagę szczególnie na przyjazny interface, dostępność szablonów i łatwą analizę danych – to pozwala na znaczne usprawnienie procesów marketingowych.
- Integracje - zanim wybierzesz narzędzie, zwróć uwagę czy pozwala ono na łatwą integrację z twoją platformą e-commerce. Większośc narzędzi wspiera integrację z najpopularniejszymi platformami, m.in. Shopify, WooComerce, Magento, Salesforce i Wix, a niektóre także połączenie z dowolną niestandardową platformą poprzez API lub Google Tag Manager.
Więcej na temat czynników, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze narzędzia do marketing automation, znajdziesz w tym artykule.
#3 Ile trwa implementacja marketing automation?
Kolejny krok to oszacowanie czasu potrzebnego na wdrożenie automatyzacji marketingu. Ile mogą zająć przygotowania do uruchomienia pierwszych sekwencji marketing automation? Przejdźmy przez czas potrzebny na przygotowanie poszczególnych elementów.
Start: Warsztat zerowy
Proces wdrożenia warto rozpocząć od warsztatu, który inicjuje cały proces, określa podstawowe założenia i rozdziela pracę pomiędzy członków zespołu.
Planowanie sekwencji – Specjalista od marketingu – 7-14 dni
Pierwszym etapem prac jest przygotowanie planu sekwencji. Podział, który sugerujemy, to:
- sekwencje prospectingowe, czyli te, które służą do kontaktu z potencjalnymi klientami, zbierają kontakty pozyskane przez pop-up lub landing page w bazie mailingowej i zwiększają konwersję wśród nowych klientów;
- sekwencje remarketingowe, czyli te, które docierają do osób, które wykonały określoną czynność na stronie internetowej, np. oglądały produkt lub dodały go do koszyka;
- sekwencje retencyjne, które dbają o lojalizację klientów i zwiększanie Lifetime Value;
- sekwencje pomocnicze, np. sekwencja, która dba o higienę bazy mailingowej, lub dedykowana sekwencja dla najbardziej wartościowego segmentu klientów, którzy dokonali najwięcej zakupów.
Zaplanowanie sekwencji i harmonogramu wysyłki, wraz z określeniem wszystkich warunków zakwalifikowania do danego segmentu, może zająć specjaliście około od 7 do 14 dni.
Zobacz również: Marketing automation – 9 przykładów automatyzacji do wdrożenia
Przygotowanie treści – Copywriter – 7-14 dni
W oparciu o gotową listę sekwencji oraz harmonogram wysyłki poszczególnych mailingów, copywriter może przejść do przygotowania tekstów. Na początek sugerujemy wdrożenie 6-9 podstawowych sekwencji. W każdej z nich znajduje się od 1 do 4 mailingów. W zależności od finalnej ilości treści, przygotowanie tekstów może potrwać od 7 do 14 dni.
Przygotowanie oprawy graficznej – Grafik – 14-21 dni
Z gotowym planem sekwencji oraz treścią mailingów grafik może przejść do projektowania części wizualnej i układu wiadomości. W zależności od wybranych sekwencji, przygotowanie grafik może zająć od 2 do 3 tygodni.
Wdrożenie do narzędzia marketing automation + testy – Specjalista od marketingu i grafik – 7 dni
Kolejny krok to implementacja grafik i tekstów w narzędziu marketing automation, połączenie ze sklepem i podpięcie produktów z odpowiednich katalogów, ustawienie segmentów i przygotowanie do uruchomienia.
Bardzo ważne jest, by przed ostatecznym uruchomieniem sekwencji przetestować poszczególne sekwencje. Zwróć uwagę, czy do mailingów zaciągają się odpowiednie produkty, czy teksty są poprawne oraz czy harmonogram wysyłki jest zachowany. Jeśli wszystko działa poprawnie, czas uruchomić sekwencje.
Cały proces wdrożenia marketing automation może zająć od 5 do 8 tygodni.
#4 Ile kosztuje wdrożenie automatyzacji marketingu?
Podczas planowania budżetu musimy wziąć pod uwagę 2 składowe kosztów wdrożenia marketing automation:
- system marketing automation;
- koszt samego wdrożenia.
Ile kosztuje system marketing automation?
Na rynku dostępne są różne narzędzie do marketing automation, np. Edrone, Klaviyo, Get Response – większośc z nich rozlicza się na podstawie wielkość bazy mailingowej. Szacunkowy koszt korzystania z narzędzia to:
- Baza do 1 000 — koszt: 200 zł/miesiąc
- Baza do 5 000 — koszt: 350 zł/miesiąc
- Baza do 20 000 — koszt: 700 zł/miesiąc
- Baza do 50 000 — koszt: 3 000 zł/miesiąc
- Baza do 200 000 — koszt: 8 000 zł/miesiąc
Ile kosztuje wdrożenie?
Koszt wdrożenia będzie różnił się w zależności od wybranej formy implementacji marketing automation. Oto kilka scenariuszy kosztowych:
- Zatrudnienie specjalisty od marketing automation – koszt: wynagrodzenie 7-14 tys. zł miesięcznie;
- Jednorazowe wdrożenie przez agencję – koszt: 10-50 tys. zł jednorazowo (w zależności od złożoności sekwencji);
- Cykliczna współpraca z agencją – koszt: 4-10 tys. zł miesięcznie.
Jakie są plusy i minusy poszczególnych rozwiązań? Zatrudnienie i utrzymanie specjalisty od marketing automation, choć korzystne, jest to najdroższa z omówionych tu opcji. Poza wynagrodzeniem specjalisty, do budżetu należy jeszcze dodać koszt pracy pozostałych specjalistów niezbędny do wdrożenia i optymalizowania sekwencji marketing automation, co omówiliśmy w poprzednich częściach artykułu.
Zaletą jednorazowego wdrożenia przez agencję jest kompleksowe przygotowanie implementacji od A do Z, z uwzględnieniem grafik, tekstów i wykonania odpowiednich ustawień w narzędziu, oraz brak dodatkowych kosztów po wykonaniu wdrożenia. Jednak to rozwiązanie wiąże się z utrudnionym dokonywaniem zmian i wprowadzaniem optymalizacji sekwencji, co jest kluczowe dla efektywności marketing automation.
Złotym środkiem jest cykliczna współpraca z agencją w modelu subskrypcyjnym – taki model współpracy oferujemy naszym klientom w Adtrip. To rozwiązanie pozwala powierzyć cały proces wdrożenia oraz bieżącej optymalizacji automatyzacji marketingu doświadczonym specjalistom, utrzymując koszty na optymalnym poziomie. Ten model współpracy nie wymaga też zaangażowania całego zespołu specjalistów w Twojej firmie – agencja zajmie się całym procesem, od zaplanowania sekwencji, przez przygotowanie i implementację tekstów i grafik, aż po analizę i optymalizację.
Jak wygląda wdrożenie automatyzacji marketingu z Adtrip?
Samodzielne rozpoczęcie działań marketing automation może być pracochłonne i kosztowne, dlatego warto skorzystać z pomocy w obsłudze całego procesu w korzystnym modelu subskrypcyjnym. Oto jak wygląda współpraca z Adtrip w zakresie automatyzacji marketingu krok po kroku:
- Warsztat zerowy – współpracę rozpoczynamy od spotkania, podczas którego ustalamy cele i planujemy poszczególne etapy wdrożenia marketing automation;
- Automatyzacje – przygotowujemy dedykowany plan sekwencji dla Twojej firmy;
- Copywriting oraz oprawa graficzna – na bazie identyfikacji graficznej oraz Tone of Voice marki przygotowujemy grafiki, teksty oraz układ mailingów;
- Wdrożenie – wprowadzimy i uruchomimy automatyzacje do rekomendowanego przez nas narzędzia do marketing automation – Klaviyo;
- Raportowanie – dostarczamy przejrzyste, interaktywne raporty w Locker Studio oraz materiały wideo, w których przedstawiamy i omawiamy aktualne działania marketingowe na Twoim koncie Klaviyo;
- Optymalizacja – w ramach usługi prowadzimy testy A/B treści, oprawy graficznej, harmonogramu wysyłki oraz wielu innych czynników i wybieramy najskuteczniejsze ustawienia, a następnie nanosimy zmiany;
- Kampania lead nurturing – jako uzupełnienie wdrożenia marketing automation przygotujemy skuteczną kampanię z wykorzystaniem landing page, dzięki której rozszerzysz bazę odbiorców, zyskasz potencjalnych klientów i zwiększysz skuteczność automatyzacji marketingu.
Niezależnie od tego, czy chcesz usprawnić procesy marketingowe (takie jak lead nurturing, prospecting czy remarketing), lepiej odpowiadać na zachowania użytkowników na stronie www albo zwiększyć prawdopodobieństwo konwersji w kluczowych momentach z pomocą marketing automation, pomożemy ci zaplanować, wdrożyć i na bieżąco optymalizować skuteczny zestaw sekwencji.
Skontaktuj się z nami tutaj.