Marketing automation
Klaviyo – wszystko, co musisz o nim wiedzieć w 2024
Bartosz Behrendt
5/27/2024

Klaviyo – narzędzie do marketing automation (i wszystko, co musisz o nim wiedzieć w 2024)

Marketing automation (inaczej automatyzacja marketingu) to obecnie niezbędny element strategii marketingowej dla e-commerce, a to ze względu na unikalne możliwości zarządzania bazą klientów i dopasowywania treści do zachowań użytkownika. Marketing automation pozwala markom efektywnie zwiększać konwersję i przychody, a także usprawnia pracę działów marketingu i działów sprzedaży. 

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się nad rozszerzeniem działań marketingowych o marketing automation albo szukasz najlepszego systemu marketing automation, lub po prostu zastanawiasz się nad nowymi metodami pozyskiwania klientów w różnych kanałach, tutaj znajdziesz wszystkie niezbędne informacje. W tym artykule podzielimy się naszą rekomendacją najlepszego narzędzia do automatyzacji – Klaviyo – i przejdziemy krok po kroku przez funkcje i możliwości tego narzędzia. 

Co to jest marketing automation?

Marketing automation to system powiązanych sekwencji, które służą do automatyzacji działań marketingowych. Główny obszar automatyzacji marketingu to e mail marketing, ale marketing automation jest ściśle związany z pozostałymi elementami strategii i doskonale uzupełnia inne kampanie marketingowe w wyszukiwarce i w mediach społecznościowych. 

Na czym konkretnie polega automatyzacja marketingu? Wyobraź sobie, że potencjalny klient wchodzi na stronę Twojego sklepu. Po chwili na stronie www widzi popup z ofertą zniżki na pierwszy zakup w zamian za zapis do newslettera. Klient zostawia adres e-mail, ogląda kilka produktów a następnie wychodzi. Chwilę później otrzymuje wiadomość ze zniżką oraz produktami, które właśnie oglądał. Wszystkie te działania są możliwe dzięki marketing automation.   

Wdrożenie automatyzacji odbywa się za pomocą odpowiednich narzędzi. Nowoczesne systemy marketing automation umożliwiają tworzenie sekwencji, które odpowiadają w czasie rzeczywistym na zachowania klientów, skracają proces sprzedażowy i znacznie usprawniają pracę działu sprzedaży.   

Jak wykorzystać marketing automation?

Wiesz już, jak działa automatyzacja marketingu i czym są systemy marketing automation, ale dlaczego warto wdrożyć automatyzacje? Jest wiele wymiernych korzyści z wdrożenia marketing automation w e commerce. Oto kluczowe z nich:

  • Marketing automation pozwala uniezależnić się od dużych platform reklamowych. Rozbudowując bazę mailingową i automatyzacje zyskujesz własne narzędzie komunikacji z klientami, trwałe i niezależne od zewnętrznych czynników. 
  • Dzięki marketing automation możesz znacznie zwiększyć sprzedaż. System sekwencji pomoże Ci zwiększać wartość zamówienia klientów i zwiększać częstotliwość ich zakupów.
  • Automatyzacje to oszczędność czasu. Raz ustawione sekwencje działają za każdym razem, gdy użytkownik wykona określone czynności.
  • Marketing automation pozwala zwiększyć współczynnik konwersji. Dzięki kluczowym sekwencjom po porzuceniu koszyka lub po wyjściu ze strony, więcej potencjalnych klientów dokona zakupu. 
  • Zwiększysz bazę mailingową. W zakresie marketing automation znajduje się również pozyskiwanie nowych subskrybentów przez popupy i formularze. 

Narzędzia marketing automation – co to jest i jak wybrać najlepsze?

Jakie narzędzia są niezbędne do wdrożenia automatyzacji i jak działają? Najważniejsze narzędzie to system marketing automation, taki jak SalesManago, Get Response, lub, rekomendowany przez nas, system Klaviyo. Systemy marketing automation służą do zbierania bazy mailingowej i zarządzania nią – zbierania informacji o użytkownikach odwiedzających stronę i tworzenia segmentów i list – oraz do tworzenia sekwencji automatyzacji. 

Nie musisz znać się na systemach marketing automation, by wybrać odpowiednie narzędzie. Jeśli dopiero zaczynasz wdrożenie w temat marketing automation w swoim sklepie internetowym, lub szukasz alternatywy dla obecnego narzędzia, jesteś w dobrym miejscu – w kolejnej części przyjrzymy się funkcjonalnościom dostępnym w narzędziu Klaviyo, najlepszym (naszym zdaniem) narzędziu do marketing automation, zarówno dla mniejszych jak i większych firm.  

Wszystko, co musisz wiedzieć o narzędziu Klaviyo

Wszystkie systemy marketing automation mają zbliżone funkcjonalności, ale to detale decydują o tym, które z nich wygrywa w rankingu wygody użytkowania. To, jakie narzędzie wybierzesz, może mieć wpływ na skuteczność działań marketingowych – im bardziej intuicyjny system, tym więcej rozwiązań marketing automation uda Ci się wdrożyć, i łatwiej nimi zarządzać. Klaviyo jest systemem marketing automation, który spełnia wszystkie potrzeby zarówno małych firm e commerce, jak i większych biznesów. To, co wyróżnia to narzędzie, to przejrzysty i intuicyjny interface, w którym łatwo stworzysz mailingi, ustawisz automatyzację procesów i podejrzysz wyniki. 

Co warto wiedzieć o tym narzędziu, zanim rozpoczniesz wdrożenie marketing automation?

Cennik wdrożenia marketing automation w Klaviyo

W Klaviyo dostępne są trzy rodzaje subskrypcji: subskrypcja darmowa (z ograniczonymi funkcjonalnościami), subskrypcja e-mailowa oraz subskrypcja e-mail + SMS. Warto wiedzieć, że Klaviyo aktualnie nie obsługuje wysyłki SMS w Polsce (można jednak wciąż wysyłać SMSy za pomocą API), dlatego domyślnym wyborem będzie sybskrypcja e-mailowa. 

Koszt za korzystanie z narzędzia zależy od wielkości bazy mailingowej: na przykład dla bazy o wielkości 1000-1500 kontaktów koszt wynosi 45$, a dla bazy 10001-10500 koszt to 175$. 

W ramach pakietu dla bazy 10001-10500, do dyspozycji jest 105000 maili miesięcznie, co daje ponad 10 maili do każdego subskrybenta.

Zdecydowaną zaletą jest brak konieczności zobowiązywania się umową na określony okres – subskrypcję możesz anulować w każdym momencie. 

Menu aplikacji Klaviyo 

Zajrzyjmy do wnętrza aplikacji. Podstawowy widok po zalogowaniu to dashboard z danymi sprzedaży sklepu z wybranego okresu. Na środku widzimy całościowy przychód oraz przychód z automatyzacji, w podziale na kampanie i sekwencje. Niżej w widoku dashboardu znajduje się lista najlepiej działających sekwencji.  

Po lewej stronie w widoku listy mamy dostęp do wszystkich przydatnych funkcji aplikacji: 

  • Campaigns – tu znajdują się jednorazowe kampanie newsletterowe oraz dostęp do tworzenia nowych;
  • Flows – tu znajdziesz sekwencje automatyzacji (scenariusze marketing automation), a także z tego miejsca utworzysz nowe;
  • Reviews – recenzje;
  • Sign-up forms – tutaj znajdziesz i utworzysz formularze zapisu, zarówno te umieszczane na landing page’ach, jak i pop-upy;
  • Audience – to miejsce do zarządzania bazą odbiorców, tworzenia list i segmentów, a także tutaj masz dostęp do wszystkich profili w swojej bazie; 
  • Content – w tej zakładce znajdują się szablony mailingów, produkty, obrazy oraz kupony;
  • Analytics – zakładka poświęcona tworzeniu raportów i analiz;
  • Conversations – tutaj znajdują się odpowiedzi na wiadomości SMS.

Tworzenie list i segmentów

Dzięki systemom marketing automation możliwe jest tworzenie różnych grup klientów. Zacznijmy od rozróżnienia: listy subskrybentów to statyczne grupy klientów w bazie – raz dodany kontakt zostanie na określonej liście na stałe, tymczasem segmenty to dynamiczne grupy, które zmieniają się w zależności od zachowania klientów na stronie i spełnienia określonych warunków, np. osoby które raz dokonały zakupu w ciągu ostatnich 30 dni. Tworzenie list i segmentów pozwala wysyłać spersonalizowane wiadomości. Jak wykorzystać Klaviyo do tworzenia list i segmentacji odbiorców? 

Listy

W ramach ustawień listy możesz podpiąć ją pod konkretny formularz zapisu, manualnie importować na nią kontakty, a także wyświetlić statystyki wzrostu listy w wybranym okresie. Możesz również wybrać sposób potwierdzania zapisu na listę (double lub single opt-in). 

Segmenty

W ustawieniach segmentu masz dostęp do wielu różnych warunków dotyczących odwiedzin na stronie, wyświetleń produktów i zakupów. Możesz tworzyć kombinacje różnych warunków i zawężać grupę, np. stworzyć segment osób, które co najmniej raz kupiły dwa produkty w ciągu ostatnich 30 dni. 

Zdecydowaną zaletą Klaviyo jest rozbudowana platforma “customer data”, czyli dostęp do bardzo wielu danych na temat klientów i ich zachowań, co umożliwia korzystanie z zaawansowanych funkcji w segmentacji odbiorców.  

Tworzenie i wysyłka newsletterów

Tworzenie kampanii newsletterowych to podstawowy e-mail marketing. Kampanie wysyłane są jednorazowo do określonej listy lub segmentu i pozwalają Ci dotrzeć do potencjalnego klienta z informacją o promocji, nowej kolekcji lub innej sezonowej akcji.

Ustawienia rozpoczynasz od wyboru segmentu lub listy (możesz także wskazać osoby, które chcesz wykluczyć spośród odbiorców). Dalej możesz wybrać spośród wielu dostępnych szablonów mailingu i dowolnie je edytować – dzięki temu content marketing nie musi być Twoją mocną stroną, by wysyłać naprawdę atrakcyjne i angażujące mailingi. 

Tworzenie automatyzacji

Przejdźmy do tworzenia automatyzacji w naszym systemie marketing automation. Zaletą Klaviyo jest dostęp do wielu “pre-built flows”, czyli gotowych szablonów sekwencji automatyzacji. 

Jeśli jednak chcesz stworzyć bardziej zaawansowaną sekwencję, warto zbudować ją od zera. Tworzenie scenariusza sekwencji jest bardzo intuicyjne. Zaczynając od wyboru triggera, czyli czynnika wywołującego sekwencję, przez dodawanie maili (zawierających kreacje lub dynamiczne rekomendacje produktowe), czasu wysyłki (z opóźnieniem lub w czasie rzeczywistym) i wykluczeń oraz filtrów – wszystkie elementy sekwencji dodawane są poprzez prosty system “drag and drop”. 

Tworzenie formularzy

W Klaviyo dostępne są 4 rodzaje formularzy: popup (wyskakujące okno), full page (strona z formularzem), flyout (okno z boku ekranu) i embed (formularz do umieszczenia na dowolnej stronie). Wszystkie elementy formularza możesz dowolnie dostosować, od kolorów i zdjęć, przez fonty, po treści i ich rozmieszczenie.

W przypadku formularzy popup i flyout, wśród ustawień w zakładce “display” oraz “targeting” możesz również wybrać kiedy i komu pokazuje się formularz, a także wykluczyć z tej grupy osoby, które są już w bazie mailingowej. 

Testy A/B

Możliwość testowania poszczególnych elementów mailingów to kolejny z wyróżników Klaviyo – tworzenie testów A/B pozwala mierzyć zaangażowanie klientów i dokonywać wyboru lepszych wersji na podstawie danych. 

Testy w kampaniach są dostępne w ustawieniach – po wybraniu szablonu i stworzeniu swojego mailingu możesz zdecydować się na utworzenie testu A/B. Warto pamiętać, by jednorazowo testować tylko jedną zmienną – tylko wtedy masz szansę otrzymać wiarygodne dane. Podczas ustawienia testu możesz również wskazać na podstawie jakiego czynnika Klaviyo ma wybrać zwycięzcę testu (“open rate”, “click rate” czy “placed orders”) oraz do jakiej części grupy odbiorców chcesz skierować test.

Podobnie jest w przypadku tworzenia testów A/B w sekwencji – w ustawieniach scenariusza sekwencji, po wybraniu elementu “Mail” w danej sekwencji, możesz wybrać opcję stworzenia testu A/B w ustawieniach elementu. 

Analityka

Twoim podstawowym źródłem informacji o działaniu sekwencji może być główny dashboard, który omawialiśmy na początku – znajdują się w nim wszystkie podstawowe informacje, których możesz potrzebować na co dzień. Jeśli chcesz wejść głębiej w analizowanie danych o sekwencji, np. sprawdzić zaangażowanie klientów w poszczególnych mailingach w sekwencji, możesz wykorzystać pozostałe narzędzia analityczne w Klaviyo. Żeby uzyskać dostęp do tych danych, wystarczy wybrać aktywną sekwencję z listy w zakładce “Flows” – w tym widoku możesz sprawdzić skuteczność każdego kroku w sekwencji. 

Klaviyo umożliwia również generowanie raportów poprzez tworzenie własnych dashboardów (w zakładce Analytics – Dashboards) z wybranym zestawem danych. 

Integracje

Jeśli prowadzisz sklep na platformie WooComerce, Shopify lub PrestaShop, możesz bezpośrednio zintegrować Klaviyo z CMSem. W przypadku innych platform, nie ma oficjalnej bezpośredniej integracji, ale jest ona możliwa np. za pomocą Google Tag Manager. 

Wady i zalety Klaviyo 

Przedstawiliśmy pokrótce najważniejsze funkcjonalności, zatem pora na podsumowanie. Jakie zalety i wady ma korzystanie z Klaviyo?

Wady narzędzia:

  • Brak dostępności wysyłki SMS w Polsce – aplikacja nie umożliwia wysyłki w naszym kraju, można jednak obejść to ograniczenie z wykorzystaniem API;
  • Brak web pushy – Klaviyo umożliwia tworzenie powiadomień push w aplikacji, jednak nie jest to możliwe w przeglądarce; 
  • Brak bezpośredniej integracji z platformami Idosell oraz Shoper.

Zalety narzędzia: 

  • Rozbudowana platforma “customer data”, czyli szczegółowe informacje o klientach, dzięki którym możliwe jest tworzenie zaawansowanych segmentów i lepsze dopasowanie mailingów do odbiorców;
  • Przejrzyste dashboardy – tak intuicyjna obsługa jest rzadko spotykana w systemach marketing automation;
  • Możliwość tworzenia testów A/B – nie wszystkie systemy marketing automation posiadają tę funkcjonalność, a jest ona niezwykle pomocna podczas optymalizacji;
  • Wysokiej jakości obsługa klienta;
  • Elastyczny plan bez konieczności podpisywania umowy na określony czas;
  • Możliwość tworzenia formularzy i popupów;
  • Sekwencje “pre-built”, które są doskonałym rozwiązaniem dla początkujących osób.

Zapisz się na kurs marketing automation i zwiększ sprzedaż w swoim sklepie nawet o 30%

Jeśli czujesz, że do samodzielnego wdrożenia marketing automation brakuje ci doświadczenia lub potrzebujesz pomocy z ustawieniem zaawansowanych sekwencji marketing automation, skorzystaj ze stworzonego przez nas kursu. To kompleksowa pigułka wiedzy, z którą z łatwością wdrożysz automatyzację marketingu i znacznie zwiększysz przychody swojego sklepu.

Zyskasz:

  • Roczny dostęp do 20 lekcji – ponad 5 godzin szkolenia;
  • 11 gotowych, kluczowych sekwencji do wdrożenia wraz z instrukcją krok po kroku;
  • Wsparcie specjalistów Adtrip;
  • Dostęp do zamkniętej grupy na Slacku;
  • Cotygodniowe spotkania na Zoomie.

Kliknij tutaj, aby sprawdzić szczegóły szkolenia.

Napisz do nas
Oddzwonimy w ciągu 30 minut.
wyślij wiadomość
Wiadomość została wysłana poprawnie.
Zazwyczaj odpowiadamy w ciągu 5-15 minut i natychmiast oddzwaniamy (w godzinach pracy biura, czyli od poniedziałku do piątku, między 8:00 a 16:00). Jeśli sytuacja wymaga dodatkowej weryfikacji informacji, podejmiemy to działanie, aby móc do Ciebie wrócić z kompletną odpowiedzią.

Miłego dnia!
Zespół Adtrip
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Wypełnij formularz
Wyślij Zapytanie
Formularz został wysłany!
Coś poszło nie tak. Sprawdź czy wypełnione zostały wszystkie pola lub spróbuj ponownie później.