- Czym są narzędzia do email marketingu
- Jakie 5 czynników wziąć pod uwagę przy wyborze narzędzia
- Poznasz narzędzie Klaviyo: jego funkcjonalności, integracje i cennik
- Jakie konkretne działania możesz wdrożyć dzięki Klaviyo
Podzieliliśmy się już naszym spojrzeniem na realne korzyści, jakie automatyzacja e-mail marketingu może przynieść w e-commerce i dziewięcioma przykładami konkretnych sekwencji, które możesz wdrożyć, by je osiągnąć. Jeśli zastanawiasz się, jakie narzędzie pomoże twojej firmie odnieść sukces w email marketingu, jesteś w dobrym miejscu. Poznaj Klaviyo – narzędzie, które z powodzeniem maksymalizuje przychody z email marketingu dla naszych klientów.
Czym są narzędzia do email marketingu?
E-mail marketing to szerokie pojęcie, pod którym kryje się zarówno tworzenie i wysyłka regularnych emaili (newsletterów) do bazy klientów i kampanie mailingowe, jak i bardziej zaawansowane procesy automatyzacji marketingu – w rzeczywistości każdy element komunikacji z klientami poprzez maila wchodzi w zakres email marketingu. O tym, jaka jest skuteczność e mail marketingu, jakie ma zastosowania i dlaczego naprawdę opłaca się wdrożyć go w e-commerce pisaliśmy szczegółowo w tym artykule. Zarówno wysyłanie newsletterów do klientów w związku z jednorazowymi akcjami oraz kampanie mailingowe, jak i automatyzacja i związany z tym system procesów, nie byłyby możliwe bez odpowiedniego systemu. Narzędzie do e-mail marketingu to specjalne oprogramowanie przeznaczone do tworzenia i wysyłki emaili oraz wdrażania automatyzacji powtarzalnych zadań marketingowych i tworzenia sekwencji zdarzeń, które umożliwia marketerom skuteczniejsze zarządzanie kampaniami i analizowanie ich.
Narzędziem, któremu poświęcimy szczególną uwagę w tym artykule, jest Klaviyo – platforma, która specjalizuje się w email marketingu dla firm z branży e-commerce. To oznacza, że oferuje rozwiązania i funkcjonalności idealnie dopasowane do potrzeb sklepów internetowych, od wysyłki newsletterów po tworzenie zautomatyzowanych sekwencji marketingowych.
Jak wybrać odpowiednie narzędzie do e-mail marketingu?
Oto 5 czynników, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze narzędzia do e-mail marketingu w e-commerce (i jednocześnie tyle samo powodów, dla których uwielbiamy Klaviyo).
#1 Dostępne funkcjonalności: co umożliwia narzędzie do e-mail marketingu?
Wśród podstawowych funkcjonalności, jakich można oczekiwać od narzędzi do email marketingu, jest tworzenie oraz wysyłanie newsletterów do bazy klientów.
Co więcej, niemal wszystkie narzędzia do email marketingu umożliwiają tworzenie formularzy do zbierania e-maili na landing page, gromadzenie i segmentacja bazy klientów, szablony maili oraz tworzenie zautomatyzowanych sekwencji. Cały sekret w wyborze odpowiedniego narzędzia tkwi w szczegółach – warto zwrócić uwagę choćby na to, jak rozbudowane są możliwości segmentacji oraz jak szczegółowo można dostosowywać szablony wiadomości.
Od tego zależy, jak dokładnie będziemy w stanie dopasować komunikat do konkretnego odbiorcy, a tylko najlepsze dopasowanie i dostarczanie wartościowych treści w komunikacji z klientami i potencjalnymi klientami prowadzi do skuteczności w email marketingu.
Tworzenie dowolnych formularzy
Dzięki Klaviyo możemy tworzyć pop-upy, fly-outy oraz osadzać formularze bezpośrednio na zewnętrznych landing page’ach. Niektóre narzędzia (np. ActiveCampaign) posiadają dodatkowo opcję “pól progresywnych”, które dostosowują się w zależności od odpowiedzi, tymczasem to, co wyróżnia Klaviyo na tle innych, to łatwość i intuicyjność obsługi.
Szeroka i kompleksowa segmentacja
Szczegółowa segmentacja pozwala precyzyjnie zarządzać grupami odbiorców i dzielić bazę adresów. Klaviyo umożliwia segmentację na podstawie dowolnych aktywności śledzonych przez system, np. zachowań użytkowników w czasie rzeczywistym na stronie sklepu, danych zebranych w formularzach albo danych ze zintegrowanych aplikacji. Dzięki utworzonym w ten sposób segmentom zrealizujesz wszystkie 9 sekwencji opisanych w tym artykule i wiele więcej – możliwości są niemal nieograniczone.
Szablony maili z łatwą edycją
W Klaviyo dostępnych jest ponad 100 szablonów maili, które mogą posłużyć jako inspiracja i baza do dostosowania treści wiadomości i tworzenia newsletterów. W edytorze drag & drop można dowolnie dostosowywać szablony (włącznie z umieszczeniem własnych fontów), albo stworzyć własne layouty od zera, zarówno do wyświetlania na desktopie jak i urządzeniach mobilnych. Co istotne, Klaviyo umożliwia jednoczesne przygotowanie wersji maila na desktop i mobile.
Tworzenie sekwencji i sugestie ustawień
Dużym ułatwieniem w realizowaniu kampanii, zwłaszcza podczas stawiania pierwszych kroków w marketing automation, są wbudowane szablony sekwencji. Klaviyo posiada wiele dostępnych szablonów sekwencji, które można dowolnie dostosowywać do swoich potrzeb. Ci, którzy wolą stworzyć własne sekwencje od podstaw, nie będą zawiedzeni – narzędzie umożliwia tworzenie warunków w oparciu o dowolne śledzone zdarzenia, a proces jest przejrzysty i intuicyjny.
Inteligentna wysyłka
Czas wysyłki wiadomości może być bardzo ważny dla powodzenia kampanii – odbiorcy są często bardziej skłonni odbierać maile w konkretnych dniach i porach. Wiele narzędzi oferuje wsparcie w wyborze najodpowiedniejszego czasu wysyłki, zwykle jednak sugestie są oparte o ukryte formuły narzędzia.
Tymczasem Klaviyo umożliwia przeprowadzenie złożonego testu (Smart Send Time), który pozwala wybrać najlepszą godzinę wysyłki dla kampanii. Dodatkowo, narzędzie oferuje również funkcjonalność “Smart Send”, dzięki której wysyłanie wiadomości do konkretnych odbiorców w sekwencji może zostać wstrzymane, jeśli otrzymali wiadomość w ciągu określonego przedziału czasu. To pomaga zapobiegać frustracji w skutek nadmiaru treści.
#2 Przejrzystość narzędzia i łatwość korzystania
Przejrzysty, prosty interface i intuicyjność obsługi są niezwykle istotne w wyborze systemu do e-mail marketingu – w końcu z pewnością nie chcesz frustrować się za każdym razem, gdy przyjdzie ci zrobić coś w narzędziu. Jednak im więcej dostępnych jest szczegółowych ustawień i zmiennych (a na tym nam zależy), tym trudniej o minimalistyczny widok. Kluczem do optymalnego doświadczenia dla użytkownika jest dostarczenie odpowiednich wskazówek i maksymalne uproszczenie korzystania, przy zachowaniu pożądanej złożoności procesów.
Interface
W zestawieniu z Mailchimp, Klaviyo oferuje więcej szczegółowych funkcjonalności i opcji dostosowywania, przez co sam widok jest bardziej złożony. Mailchimp natomiast stawia na prostotę i łatwość korzystania – kosztem bardziej zaawansowanych funkcjonalności.
O ile Mailchimp może dobrym wyborem dla początkujących biznesów, Klaviyo jest rozwiązaniem dopasowanych do e-commerceów gotowych wdrożyć solidną strategię e-mail marketing. Jednocześnie Klaviyo oferuje wiele wskazówek dla nowych użytkowników, które są pomocne w praktycznym ustawianiu automatyzacji, ale także rozwijaniu strategii (możesz liczyć na porady jak poszerzyć i dbać o bazę klientów i zwiększać przychody).
Edycja szablonów
Wspomniana już edycja szablonów to jeden z atutów Klaviyo pod kątem wygody korzystania z narzędzia – przy naprawdę wielu możliwości dostosowania szablonu wiadomości, cała edycja odbywa się poprzez prostą metodę drag & drop, która umożliwia dowolne rozmieszczanie elementów w szablonie, równolegle w wersji desktop i do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Dzięki temu dostosowanie layoutu wiadomości i tworzenie świetnie wyglądających treści jest bardzo proste i intuicyjne.
Analiza danych
Zdecydowanym ułatwieniem w korzystaniu z narzędzia marketing automation jest przejrzyste raportowanie, które umożliwia szybką analizę danych i wyciąganie wniosków. Podczas tworzenia raportów i dashboardów można skorzystać z szablonów oraz szerokich możliwości dostosowania.
Dzięki temu wyniki kampanii są łatwo dostępne. Można również tworzyć raporty dopasowane np. dla różnych funkcji w organizacji (działu sprzedaży, marketingu czy kreacji), co ułatwia członkom zespołów spojrzenie na wyniki kampanii. Wysyłkę raportów można programować, by otrzymywać je regularnie i tworzyć jeszcze skuteczniejsze kampanie.
#3 Integracje – czy narzędzie da się łatwo połączyć z twoim środowiskiem technologicznym?
Zanim wybierzesz narzędzie, zwróć uwagę czy pozwala ono na łatwą integrację z twoją platformą e-commerce. Klaviyo wspiera integrację z m.in. Shopify, WooComerce, Magento, Salesforce i Wix, a także połączenie z dowolną niestandardową platformą poprzez API lub Google Tag Manager.
Nie tylko platformę e-commerce łatwo połączysz z Klaviyo – wśród dodatkowych integracji znajduje się ponad 300 aplikacji, wśród najpopularniejszych Google Ads, Zendesk czy Facebook.
#4 Cennik – ile kosztuje narzędzie marketing automation?
Koszt korzystania z Klaviyo uzależniony jest od wielkości bazy – to wygodna forma rozliczenia, w której koszt wzrasta dopiero w miarę rozwijania działalności.
Wersja darmowa umożliwia stworzenie bazy do 250 kontaktów oraz wysyłkę 500 maili w miesiącu, oraz korzystanie ze wszystkich funkcjonalności płatnych planów (poza wsparciem technicznym ograniczonym do 60 dni). Kolejne progi cenowe obowiązują co 500 a później co 1000 kontaktów w bazie, a przy bazie o wielkości od 10 000 do 10 500 kontaktów miesięczny koszt to 175$.
Dla porównania, darmowa wersja GetResponse umożliwia stworzenie bazy 500 kontaktów i wysłanie 2500 maili w miesiącu, ale bez dostępu do automatyzacji, segmentacji i wielu innych funkcjonalności (wersję premium można przetestować za darmo przez 30 dni).
Dostępne są 3 płatne plany: E-mail Marketing, Marketing Automation oraz E-commerce Marketing, z których każdy umożliwia wysłanie nieograniczonej liczby maili. Plan z dostępem do podobnej ilości funkcji jakie oferuje Klaviyo to koszt 170$ miesięcznie.
#5 Wsparcie techniczne i baza wiedzy
Wsparcie techniczne i merytoryczne i dostępność konsultantów do pomocy to niezwykle istotny aspekt. Klaviyo oferuje wsparcie dla klientów poprzez e-mail i live chat (firmy korzystające z bezpłatnego planu mogą korzystać ze wsparcia przez okres 60 dni). Poza tym, do dyspozycji użytkowników jest solidny zbiór zasobów: treningi z instrukcjami krok po kroku, przewodniki po narzędziu i dedykowane kursy w Klaviyo Academy, a także przestrzeń do wymiany porad między użytkownikami narzędzia.
Konkretne działania, które wdrożysz dzięki Klaviyo
Klaviyo jest narzędziem, które skutecznie wspiera osiągnięcie celów takich jak zwiększenie konwersji na twojej stronie, podnoszenie lifetime value klientów czy zwiększenie średniej wartości zamówienia.
Korzystając z Klaviyo stworzysz i utrzymasz jakościową bazę mailingową – od zapisu do bazy poprzez formularz, przez zbieranie list, aż po higienę bazy, czyli systematyczne usuwanie z niej osób, które np. nie otworzyły żadnej wiadomości w ciągu 90 dni. Te działania wpływają korzystanie na open rate i zapobiegają wpadaniu wiadomości do folderu spam, a efektem jest skuteczny mailing.
Przy pomocy tego narzędzia zrealizujesz też dowolne strategie aktywacyjne, remarketingowe oraz lojalnościowe. W Klaviyo z łatwością ustawisz takie automatyzacje jak sekwencja powitalna po dołączeniu do listy mailingowej, sekwencja po porzuceniu koszyka czy sekwencja dla klientów VIP ze specjalnymi zniżkami dla osób, które dokonały zakupów za określoną kwotę.
Dziewięć konkretnych przykładów automatyzacji, które możesz od razu wdrożyć dzięki Klaviyo znajdziesz w tym artykule.
Potrzebujesz wsparcia we wdrożeniu skutecznej strategii e-mail marketing w swoim e-commerce?
Wybór odpowiedniego narzędzia to solidna podstawa, by samodzielnie wdrożyć e-mail marketing w praktyce, jeśli jednak potrzebujesz wsparcia – skontaktuj się z nami tutaj.