Wiele marek kosmetycznych, poza prowadzeniem sprzedaży bezpośredniej we własnym sklepie, decyduje się na rozszerzenie kanałów sprzedaży o sklepy multibrandowe i większe drogerie – to wiąże się z szerszym dotarciem do potencjalnych klientów, ale również większą konkurencją. Dlatego dla iossi wzmocnienie brandu i zwiększenie sprzedaży bezpośredniej w sklepie online stało się głównym wyzwaniem, które towarzyszyło nam gdy rozpoczynaliśmy współpracę.
Dodatkowe czynniki
Współpracę rozpoczęliśmy od warsztatu poświęconego lepszemu poznaniu marki i jej klientów. Skupiliśmy się określeniu grup potencjalnych klientów, których chcemy przyciągnąć do sklepu. Są to:
Rozpoczęcie współpracy przypadło na listopad, dlatego zdecydowaliśmy się wykorzystać okres intensyfikacji zakupów z okazji Black Friday i przygotować kampanię skoncentrowaną na specjalnej ofercie promocyjnej w iossi.
Jednym z celów zidentyfikowanych na początku współpracy było zwiększenie bazy mailingowej, dlatego promocję na Black Friday podzieliliśmy na 28% zniżki dla członków Klubu iossi (zapisanych do bazy newsletterowej) oraz 23% zniżki dla osób spoza Klubu. Taki podział pozwoli nie tylko zwiększyć sprzedaż dzięki oferowanej korzyści, ale też rozszerzyć bazę mailingową (własny, niezależny kanał marketingowy).
Żeby osiągnąć pożądane wyniki, zsynchronizowaliśmy w kampanii działania w wielu kanałach:
Zdecydowaliśmy, by typowe, statyczne grafiki w kampanii lead generation zastąpić materiałami wideo UGC – filmami przygotowanymi przez profesjonalnych twórców contentu według dostarczonego scenariusza.
Do współpracy wybraliśmy trzy twórczynie, które najlepiej odpowiadały profilowi klientek iossi. Przygotowaliśmy dwa scenariusze wideo:
Podczas produkcji materiałów UGC kompleksowo zajęliśmy się całym procesem współpracy z twórcami, od wyboru odpowiednich osób, przez przygotowanie scenariuszy i wysyłkę produktów, aż po edycję i montaż gotowych materiałów.
Do zbierania zapisów do bazy mailingowej w trakcie kampanii stworzyliśmy dedykowany landing page. Jego centralną część stanowił prosty formularz zapisu oraz komunikacja o zniżce z okazji Black Friday, a dodatkowo również USP marki oraz promowane kategorie. Cały landing page był spójny wizualnie z pozostałymi kreacjami w kampanii oraz identyfikacją wizualną marki iossi.
Po przygotowaniu niezbędnych elementów uruchomiliśmy kampanię w mediach społecznościowych.
Marketing automation to narzędzie, które umożliwia precyzyjną wysyłkę mailingów do odpowiedniej grupy odbiorców, a także automatyczną wysyłkę mailingu po spełnieniu odpowiednich warunków – np. po dołączeniu do listy mailingowej. Dzięki temu zaplanowaliśmy sekwencję mailingów:
Dzięki precyzyjnej kombinacji działań osiągnęliśmy szereg rezultatów dla marki iossi. Zwiększyliśmy ruch na stronie o 42% w porównaniu z październikiem (9200 odwiedzających użytkowników w listopadzie), a także średni czas na stronie – wzrost o 25% w porównaniu z poprzednim miesiącem do poziomu 2 min i 31 s. Dzięki tym czynnikom osiągnęliśmy wzrost przychodów sklepu o 132% miesiąc do miesiąca. Kampanie mailingowe wygenerowały 62% całego przychodu iossi w okresie promocyjnym.
Co więcej, powiększyliśmy bazę mailingową o ponad 750 kontaktów, a dzięki temu zwiększyliśmy na stałe potencjał dotarcia do odbiorców za pomocą kanału e-mail marketingowego.